DOŁĄCZ ZALOGUJ KONTAKT

Ambasadorzy polecają: Co kryje się za kulisami reklamy?

Karolina Mikos, 18 grudnia 2017

Zastanawialiście się kiedyś, jaka może być rola artysty w tworzeniu czegoś takiego jak reklama? Przyznam się szczerze, że ja nigdy o tym nie myślałam. Aż do pewnego momentu, w którym „poznałam” Pana Darka Puzyrkiewicza. To właśnie jego książka zabrała mnie za kulisy przedsięwzięcia, jakim jest tworzenie reklamy. Kim zatem jest ów osławiony copywriter? Tego dowiemy się analizując dzieło o bardzo wdzięcznym tytule:

Biblia copywritingu”

Na początek warto wspomnieć o samym autorze. Otóż Pan Darek jest takim copywriterem, czyli specjalistą od tekstów mających zwiększyć sprzedaż. Poza tym prowadzi on swoją firmę Dynanet oraz prowadzi bloga, gdzie radzi jak pisać dobre teksty promocyjne. Jak sam podkreślił na początku książki, nigdy nie był „orłem” z polskiego, ale nie przekreśliło mu to kariery „pisarskiej”.

Autor w swym dziele nie definiuje copywritingu. Trzeba się domyślać czym on jest i z czym się go „je”. Zatem po zdefiniowanie go musiałam sięgnąć do Wikipedii, która „powiedziała” mi, że copywriting to nic innego jak: „etap artystyczny w tworzeniu reklamy. Copywriter bierze udział w całym procesie jej kreowania, najczęściej pisząc teksty oraz scenariusze spotów telewizyjnych, radiowych, kreacji internetowych (jak np. bannery) oraz teksty dla stron internetowych, broszur reklamowych, ulotek itd.”1

Zatem copywriter to artysta kreujący pewną rzeczywistość, która dobrze się „sprzedaje”. Do tego nawiązuje sam autor. Copywriter musi być zarówno słuchaczem, jak i redaktorem, czy analitykiem. Musi poznać potrzeby odbiorców. Potrzeby te dzielą się na te płytkie, głębokie, ukryte marzenia oraz jego przekonania. Poza tym copywriter powinien mieć pewną motywację, dzięki której chce pisać teksty, tworzyć slogany reklamowe. Bo bez motywacji, nie ma efektu 😉

Aby skutecznie przekonać kogoś do zakupu warto zastosować piśmienne techniki i chwyty. Należy do nich: gra słów, przeniesienie na inny poziom, dopasowanie przekonań, wpływanie na percepcję czy pokazanie mu przewagi nad konkurencją oraz stworzenie z nim więzi. Ważny, a może nawet najważniejszy, jest nagłówek, o którym wspominałam przy okazji innych moich artykułów. Pan Puzyrkiewicz również o nim wspomina. Podkreśla on jednak, że istotny jest minimalizm i chwytliwość nagłówka.

Ów minimalizm nazywa Odchudzaniem i uwzględnia na zakończenie w tzw. Zasadach Puzyrkiewicza. Jako drugą zasadę podaje Sterydy dla zdań, czyli używanie słów mocnych i czasowników aktywnych. Jako trzecią Zmysłowe obrazy, czyli oddziaływanie na zmysły człowieka poprzez odpowiednią grafikę.

Według mnie, książka jest bardzo wciągająca, zwłaszcza dla osób, które kochają zabawy słowami. Copywriting jest dobrym sposobem na życie. Copywriter ma pracę zarówno dochodową, jak i ciekawą, twórczą, kreatywną… Być może to droga, którą powinieneś pójść i TY? Warto o tym pomyśleć! 😉

1 https://pl.wikipedia.org/wiki/Copywriting, 02.12.2017.


W ramach współpracy z wydawnictwem Onepress Ambasadorzy Projektora zapoznają się z najnowszymi książkami na temat marketingu, zarządzania oraz zagadnień szkoleniowych, aby potem dzielić się z Wami swoimi przemyśleniami. Mamy dla Was więcej pozycji książkowych, których recenzje będziemy prezentować cyklicznie na stronie Projektora.

Wolontariuszka i uczestniczka I edycji Ambasadorów Programu (ścieżka Social Media). Hobby? Wolontariat! I taniec <3 Może tańczyć o każdej porze dnia i nocy!
#ProjektorToMy - podziel się wiadomością!