DOŁĄCZ ZALOGUJ KONTAKT

Ambasadorzy polecają: Motywacja pod lupą

Kasia Typiak, 4 lipca 2017

Recenzja Sylwia Maszlanka – uczestniczka Ambasadrów Programu (ścieżka Liderzy Projektora)

 

W dzisiejszych czasach, kiedy mamy wiele możliwości rozwoju, bardzo często zatrzymuje nas niechęć czy własne lenistwo, jednak mając przy sobie dobrego mentora, który będzie potrafił nas zmotywować, jesteśmy w stanie zrobić to, co do tej pory wydawało nam się nieosiągalne. Osoby, które zajmują wysokie stanowiska są przepracowane i niewydajne w pracy, a to wiąże się z niskim zaangażowaniem ich podwładnych. Jeżeli lider jest niekompetentny to jego podwładni również stracą motywację. Nie jest łatwo zorganizować dobrą grupę, czy zainteresować kogoś daną rzeczą. Osoba, mając do wyboru wiele znakomitych ofert, nie wybierze tej, do której nie jest przekonana. Nie tylko finanse są istotne, ale także dobra oferta, dzięki której praca będzie przyjemnością, a nie obowiązkiem. 

Pewnie stąd zrodził się pomysł na stworzenie podręcznika dla menedżerów pt. „Motywacja pod lupą”. Autorzy nie karmią czytelników złudzeniami, że zmotywowanego pracownika da się ukształtować kilkoma sprytnymi sztuczkami. Skuteczne motywowanie wymaga zbudowania określonej kultury organizacyjnej, opartej na otwartej komunikacji i dobrych relacjach szefa z podwładnymi.

Książka została podzielona na IV części. W pierwszej z nich autorzy stworzyli trzynaście praktycznych zasad motywowania pozafinansowego między innymi  :

  1. Motywowanie wymaga prawidłowej komunikacji

Otwarta komunikacja jest podstawą mobilizowania pracowników. Mało transparentne zasady oceny pracowników, brak regularnych informacji zwrotnych to najskuteczniejsza broń aby zabić motywację.

  1. Motywowanie zacznij od siebie

Szczere zaangażowanie szefa jest niezbędnym warunkiem motywacji podwładnych. Ta zasada opiera się na psychologicznym mechanizmie modelowania Alberta Bandury, czyli uczenia się poprzez obserwowanie zachowań innych.

  1. Nie motywuj bez podania celu

Dobre wykonanie zadania jest możliwe wtedy, gdy pracownik dostrzega w nim sens i dokładnie rozumie, co ma zrobić. Gdy zależy nam na dobrych wynikach, powinniśmy wytłumaczyć podwładnym, jakie są krótko- i długoterminowe cele ich pracy, a nie tylko wydać proste polecenie.

  1. Nieosiągalne cele demotywują

Jeśli wyzwanie jest poza zasięgiem pracownika, paraliżuje go lęk przed porażką, a motywacja – mówiąc kolokwialnie – siada. Dlatego warto zadać sobie pytanie i przedyskutować z pracownikiem, czy nie boi się wyzwania, czy mu podoła.

W drugiej części autorzy ukazują, że motywowanie pracowników powinno być starannie zaplanowanym procesem, który trwa przez cały okres funkcjonowania firmy. Motywowanie nie powinno trwać tylko na początku powstawania firmy czy podczas kryzysu w niej, ale przez cały okres.

Motywowanie może przebiegać w różny sposób, co przedstawiono w trzeciej części książki. W tymże rozdziale przedstawiono najważniejsze teorie motywacji i ich zastosowanie w praktyce. Najbardziej spodobała mi się teoria Davida McClellanda, psychologa z Uniwersytetu Harvarda. Mówi ona, że ludzie są motywowani do podejmowania określonych działań za pośrednictwem trzech potrzeb: osiągnięć, afiliacji oraz władzy. Poszczególne motywatory są w różnym stopniu rozwinięte u każdego z nas. Jedna osoba będzie przede wszystkim dążyła do uzyskania znaczącej pozycji i przewodzenia grupie podwładnych, inna zapragnie zbudować rozległą i trwałą sieć kontaktów międzyludzkich lub będzie zmierzała do zrealizowania wszystkich życiowych celów. Odczuwanie potrzeby osiągnięć, afiliacji i władzy ma także wpływ na rozwój osobisty i przebieg kariery zawodowej, a także skuteczność zastosowania danego sposobu motywowania. Zostały również opisane teorie takie jak : teoria dwuczynnikowa – Fredrika Herzberga, teoria X i teoria Y- Douglasa McGregora, teoria Davida McClellanda, teoria oczekiwań i teoria sprawiedliwości.

Część czwarta poświęcona jest badaniu „POLSKA MAPA MOTYWACJI”, gdzie zostały opisane wnioski z pierwszej edycji (2005) oraz drugiej (2008).

Jeżeli chcesz być prawdziwym liderem w swojej grupie, ta książka jest właśnie dla Ciebie!

 


W ramach współpracy z wydawnictwem Onepress Ambasadorzy Projektora zapoznają się z najnowszymi książkami na temat marketingu, zarządzania oraz zagadnień szkoleniowych, aby potem dzielić się z Wami swoimi przemyśleniami. Mamy dla Was więcej pozycji książkowych, których recenzje będziemy prezentować cyklicznie na stronie Projektora.