Chat with us, powered by LiveChat

Zostało tylko 70 miejsc
dla wolontariuszy!

Blog

Manager klasy – mała zmiana, wielka wartość

20250916_093143~2 (1)
Narzędziownik

Manager klasy – mała zmiana, wielka wartość

Szkoła to coś więcej niż tylko miejsce nauki. To przestrzeń spotkań, wymiany myśli, wspólnego działania i szukania rozwiązań, które sprawiają, że każdy – niezależnie od wieku czy roli – czuje się w niej dobrze i ma realny wpływ na codzienność. 

Jako nauczycielka i wychowawczyni z wieloletnim doświadczeniem wierzę, że szkoła jest miejscem, w którym uczniowie uczą się sprawczości, odpowiedzialności i współpracy. Dlatego wraz z uczniami postanowiliśmy przyjrzeć się na nowo dobrze znanej wszystkim roli dyżurnego i zastąpić ją funkcją na miarę współczesnej szkoły. Tak narodziła się rola Managera klasy.

Od dyżurnego do Managera klasy

W klasie 7c Szkoły Podstawowej nr 2 im. gen. Leopolda Okulickiego „Niedźwiadka” w Trzebnicy od czterech lat nie ma już tradycyjnych dyżurnych. Zamiast tego działa u nas Manager klasy – i ta zmiana przyniosła efekty, których nie da się przecenić. Rola dyżurnego często ogranicza się do pilnowania porządku, otwierania okien czy przynoszenia kredy. Manager klasy to coś więcej – to lider codzienności, który dba o dobrą organizację lekcji, motywuje rówieśników, przypomina o drobnych, ale ważnych rzeczach i pokazuje, że wspólna odpowiedzialność za przestrzeń ma realne znaczenie.

Na czym polega rola Managera klasy? Manager klasy:

  • czuwa nad gotowością klasy do lekcji – dyskretnie przypomina, co jeszcze trzeba zrobić (bez wywoływania po imieniu),
  • obserwuje klasę i wspiera rówieśników – wskazuje, co wymaga uwagi (np. plecak na środku przejścia, śmieci pod ławką, niezapięty piórnik),
  • motywuje innych do dbania o porządek i atmosferę,
  • kształtuje postawę lidera, ale opartego na empatii i współpracy, a nie rozkazach.

Ważne: Manager nie sprząta za innychnie wydaje poleceń jak przełożony. To osoba, która inspiruje i prowadzi grupę, pomagając wszystkim funkcjonować sprawnie i w dobrej atmosferze. Dzięki temu uczniowie uczą się, że dbanie o wspólne miejsce jest zadaniem wszystkich, a manager to ktoś, kto nadaje rytm i wspiera innych. 

Dlaczego to działa?

Zamiast zrzucać odpowiedzialność na dwie osoby (jak w przypadku dyżurnych), wszyscy uczniowie są odpowiedzialni za wspólną przestrzeń. Każdy uczeń dba o swoje stanowisko pracy
i przestrzeń wokół niego, a jeśli coś wymaga działań na wspólnych obszarach klasy – zajmują się tym ci uczniowie, którzy są najbliżej.

Takie podejście:
  • uczy współodpowiedzialności,
  • wzmacnia poczucie sprawczości,
  • buduje pozytywną atmosferę w klasie.

Manager klasy staje się naturalnym liderem, który pomaga innym i rozwija przy tym własne umiejętności – organizacyjne, komunikacyjne i społeczne. Motywuje rówieśników do dbania o wspólną przestrzeń i uczy się dostrzegać, jak drobne rzeczy wpływają na komfort i atmosferę zajęć. Manager nie działa sam, działa z klasą i dla klasy. 

Jakie korzyści daje uczniom rola Managera?

Każdy uczeń, pełniąc tę rolę, rozwija się na swój sposób:

  • nieśmiali uczą się mówić do grupy i przełamywać tremę,
  • roztargnieni stają się bardziej uważni na szczegóły – u siebie i u innych,
  • naturalni liderzy ćwiczą przywództwo oparte na szacunku, nie kontroli,
  • wszyscy uczą się współpracy i zrozumienia, że drobne rzeczy mają znaczenie.

To codzienna lekcja odpowiedzialności, komunikacji, obserwacji i działania – kompetencji, które są dziś tak samo ważne jak wiedza z podręcznika.

Jak wprowadzić rolę Managera klasy?

  1. Wyjaśnij ideę

Rozpocznij rozmową z klasą. Wytłumacz, że chodzi o coś więcej niż sprzątanie. Podkreśl, że to rola, która pozwala wszystkim lepiej funkcjonować jako zespół. Manager to nie „szef”, ale wsparcie i motywator, który pomaga klasie działać jak dobrze zgrany zespół. 

  1. Ustal zasady
  • Manager nie używa imion, tylko ogólnie przypomina o tym, co trzeba zrobić;
  • Każdy uczeń pełni tę funkcję przez określony czas (np. tydzień);
  • Manager wskazuje, reszta klasy działa – odpowiedzialność jest wspólna;
  • Nauczyciel nie wyręcza, tylko wspiera – oddaje uczniom inicjatywę.
  1. Daj przestrzeń i doceniaj

Pozwól uczniom działać. Nawet jeśli na początku będzie nieporadnie – to naturalna część procesu. Doceniaj wysiłek, chwal krótko, ale szczerze. Dzieci muszą poczuć, że to ważna i wartościowa funkcja.

Dobrym wsparciem na start może być „Karta Managera klasy” – z krótką listą zadań, np.:

  • dbam o gotowość klasy do lekcji,
  • przypominam o porządku,
  • motywuję rówieśników do działania.

Po kilku tygodniach uczniowie sami zaczną dodawać własne pomysły!

Efekt? Więcej niż porządek

Rola Managera klasy to prosta zmiana, która:

  • odciąża nauczyciela,
  • buduje samodzielność uczniów,
  • sprawia, że klasa działa lepiej jako zespół,
  • tworzy przestrzeń do budowania relacji i odpowiedzialności.

Każdy nauczyciel może powiedzieć: „Poproszę Managera klasy o wypełnienie swojej roli”
i zobaczyć, jak dzieci z radością przejmują inicjatywę.

Podsumowanie – mała zmiana, wielki krok

Jeśli jesteś wychowawcą i szukasz prostego, a zarazem skutecznego sposobu na wzmocnienie swojej klasy – spróbuj wprowadzić rolę Managera klasy. To drobna zmiana, która potrafi odmienić codzienne funkcjonowanie uczniów, a Tobie – nauczycielowi – przynieść dużo satysfakcji.

Edukacja to nie tylko podręczniki, ćwiczenia i testy. To przede wszystkim relacje, odpowiedzialność i uczenie się, że można inaczej – z szacunkiem do tradycji, ale z odwagą, by iść o krok dalej. Tradycja ma swoją wartość, ale można ją twórczo przekształcać i kreować, by lepiej odpowiadała na potrzeby współczesnych uczniów i nauczycieli. Bo bez relacji, nie ma prawdziwej edukacji.

Edyta Smółkowska

Edyta Smółkowska: Ambasadorka Programu PROJEKTOR, nauczycielka języka angielskiego, wychowawczyni klasy 7c oraz Wicedyrektorka Szkoły Podstawowej nr 2 im. gen. Leopolda Okulickiego “Niedźwiadka” w Trzebnicy