DOŁĄCZ ZALOGUJ KONTAKT

Czym jest Personal Branding?

Olimpia Jenczek, 6 czerwca 2019

Media społecznościowe są dla nas wspaniała wartością. To przestrzeń w świecie online, którą możemy wykorzystać do promowania siebie, pokazywania naszych atutów, czy np. poszerzania sieci znajomości. Jednak jak wszystko – mają one też swoje ciemne strony. Komunikując się w sieci, powinniśmy brać odpowiedzialność za nasze wirtualne czyny.

 

Dlatego na Personal Branding w dzisiejszych czasach powinniśmy spojrzeć z dwóch perspektyw:

  1. Jak dbać o swój wizerunek w sieci, aby sobie nie szkodzić?
  2. Jak budować swoją markę w sieci, aby sobie pomóc?

 

4 najważniejsze zasady dotyczące Personal Brandingu.

 

  1. WYOBRAŹ SOBIE, ŻE KAŻDY WPIS TO BANER NA MIEŚCIE Z TWOIM ZDJĘCIEM.

 

To jeden ze skuteczniejszych sposobów, na uniknięcie wizerunkowej wtopy. Nim opublikujesz zdjęcie np. na imprezie – zastanów się, czy chciałbyś/łabyś, aby dokładnie to samo zdjęcie/wpis widniało na wielkim banerze przy Twoim bloku? Co więcej – w sieci zapewne zobaczy go więcej osób, na których zdaniu Ci zależy.

 

  1. PERSONAL BRANDING TO NIE TYLKO UNIKANIE ZŁYCH TREŚCI, ALE I BYCIE TRANSPARENTNYM.  

 

W kontraście do pierwszego punktu – pamiętaj, że kreowanie wizerunku to unikanie treści, które mogą nam zaszkodzić, ale też pokazywanie tego, co jest dla nas ważne i wartościowe. Również tego, co jest naszym sukcesem, z czego jesteśmy dumni.

 

  1. ŚWIADOME BUDOWANIE MARKI TO NIE ZAROZUMIAŁOŚĆ!

 

Wielu osobom błędnie wydaje się, że pokazywanie swoich osiągnięć i dzielenie się sukcesami to narcyzm. Oczywiście, jedno nie wyklucza drugiego. Każdy musi znaleźć w tym swoją bezpieczną granicę. Jednak warto pamiętać, że żyjemy w czasach, w których ludzie wzajemnie wspierają swoje osiągnięcia, którzy wzajemnie siebie dopingują i sukcesy chcą oglądać.

 

  1. ABY BUDOWAĆ MARKĘ, TRZEBA ZNAĆ JEJ SŁABE I MOCNE STRONY! TRZEBA JĄ LUBIĆ!

 

Jeśli nie będziemy przekonani do danego produktu, cechy, marki, wartości – nie sprzedamy tego. W znaczeniu dosłownym i w przenośni. Nie zarazimy innych zajawką. Nie zachęcimy do współpracy. Dlatego warto znać zarówno swoje mocne, jak i słabe strony, aby wiedzieć na czym w komunikacji się fokusować.

 

Jednym z prostszych sposobów na określenie tego stanu rzeczy, jest rozpisanie sobie na kartce analizy SWOT

 

Analiza_SWOT_dla_Studentow

 

Na co zwracać uwagę budując markę osobistą w sieci?

 

#wybór

Pamiętaj, że nie musisz być wszędzie. To Ty decydujesz, które medium będzie dla Ciebie najbardziej odpowiednie. Może będzie to LinkedIn, może Instagram, może Twitter, a może wszystko jednocześnie. Jednak to co najważniejsze – odpowiedni portal wybierz pod kątem tego, co chcesz promować oraz Twojej grupy odbiorców. Pamiętaj też o Twoich możliwościach. Lepiej zdecydować się na ½ portali, na których będziesz aktywny, niż na wszystkie, kończąc z pustkami na tablicy. Dlaczego? O tym w #systematyczność.

 

#systematyczność

To czynnik istotny zarówno pod kątem budowania relacji z odbiorcą, jak i stricte ważny aspekt w kontekście dbania o zasięgi. Algorytmy portali społecznościowych lubią i doceniają aktywnych i zaangażowanych twórców. Dlatego też warto planować komunikację – dzięki temu, jesteśmy w stanie ustrzec się przed okresami, w których np. nic się nie dzieje i ciężko jest nam generować content “tu i teraz”. Wtedy możemy podsyłać odbiorcom np. artykuły eksperckie.

 

#zaufanie

Budowanie marki osobistej w sieci, to przede wszystkim budowanie relacji z odbiorcami. A co jest podstawą każdej relacji? Zaufanie. Tak samo jak w życiu prywatnym, tak w biznesie i social media również. Graj fair ze swoimi odbiorcami. Dbaj o te relacje, jak o relacje ze swoimi bliskimi.

 

#zaangażowanie

Czym zaowocuje nam relacja budowana na zaufaniu? Między innymi zaangażowaną społecznością. Kiedyś liczyły się lajki, dziś najważniejsze jest zaangażowanie. Jak je wypracować? No właśnie – trzeba je wypracować. Pamiętaj, że to nie przyjdzie od razu. Daj sobie czas. Obserwuj swoją grupę odbiorców. Dobieraj odpowiednie działania.

 

Z jakich narzędzi korzystać, budując markę osobistą?

 

Trello.com

To jeden z przykładów narzędzia, dzięki któremu sprawniej rozpiszesz swoją pracę, stworzysz listę to do, czy zorganizujesz komunikację i podział zadań w grupie.

Trello_dla_Studentow

 

Canva

Świetne narzędzie do tego, aby np. stworzyć kreatywne i estetyczne CV, prezentację, wizytówkę, czy nawet proste logo! Od czegoś trzeba zacząć.

Canva_dla_studentow

 

UNUM

Jeśli tworzysz swój profil na Instagramie – pamiętaj, aby patrzeć na niego jak na całość. Niech każdy wpis będzie elementem jednej układanki, a każdy kolejny wpis w miarę możliwości, pasuje do wcześniejszego. W takim zaplanowaniu i sprawdzaniu wpisów pomoże Ci właśnie ta aplikacja.

 

Snapseed

Zadbaj o jakość i estetykę zdjęć, które wypuszczasz do sieci. To aplikacja na telefon, dzięki której wyciągniesz z Twoich fotografii to, co najlepsze. Przyjrzyj się w szczególności funkcji: HDR, pędzel, rozmycie, ziarnista klisza, naprawianie czy perspektywa.  Więcej na temat tego narzędzia przeczytasz na blogu Sektora 3.0. 

 

pradziad

 

Quik

Komunikacja w mediach społecznościowych zaczyna nabierać mocno formatu video. Quik, czy np. InShot to bardzo intuicyjne aplikacje, które pomogą Ci tworzyć i montować ładne i proste filmy na telefonie.

 

Dobre praktyki dotyczące Personal Brandingu.

 

Poniżej kilka przykładów tego, jak ciekawie zadbać o swój wizerunek w sieci.

 

  1. Zaskakuj!

 

Koniecznie odwiedźcie profil Dominika Alexandrowicza na LinkedInie! Świetnie pokazuje, jak z tego wirtualnego CV, zrobić “ludzki” profil pełen smaczków!

 

Linkedin_dla_studnetow

 

  1. Wybierz swoje miejsce w sieci.

 

@jbanaszewska – czyli doskonały przykład tego, że swoją markę można zbudować w oparciu o jeden portal.

 

 

  1. Podejdź do tematu z innej strony!

 

Poradników w sieci o tym, jak montować filmy jest cała masa! Jednak poradników RAPOWANYCH o tym jak montować filmy już nie. W tym temacie ekspertem jest “Janusz filmu” – watch this:

 

 

  1. Wykreuj swój zawód, a dokładniej potrzebę u innych na Twoją usługę.

 

Jak dla mnie – Magda Rysuje i Dorota Kostowska są w Polsce przodowniczkami doodlingu i myślenia wizualnego. Ich prace świetnie wpisują się w social media a to, co robią staje się pragnieniem wielu marek.

 

 

  1. Ci studenci wiedzą, że budowanie marki jest ważne. Bierzmy z nich przykład

 

 

 

 

Podsumowując: wykorzystuj media społecznościowe do tworzenia swojej marki, kreuj swój wizerunek i rób w życiu dokładnie to, co sprawia Ci największą frajdę! 

 

Polecamy też jeden z odcinków vloga Zaprojektowani, który poświęciliśmy personal brandingowi.

 

Olimpia Jenczek – specjalista do spraw kreowania wizerunku w sieci. Od kilku lat zaprzyjaźniona z Programem PROJEKTOR – dla którego szkoli studentów z personal brandingu i wykorzystania social media.

Zawodowo zajmuje się komunikacją i kreowaniem wizerunku w mediach społecznościowych – zarówno marek komercyjnych, jaki i organizacji pozarządowych.

#ProjektorToMy - podziel się wiadomością!