DOŁĄCZ ZALOGUJ KONTAKT

Finansowanie projektów, czyli historia crowdfundingu

Kasia Typiak, 29 maja 2017

Karolina Mikos – uczestniczka I edycji inicjatywy „Liderzy Projektora” (ścieżka Social Media).

 

Coraz częściej do naszego języka wchodzą obcojęzyczne sformułowania typu „start-up”, „leasing” itp. Jestem na ogół osobą ciekawską, więc sprawdzam znaczenie każdego z nich, gdy tylko jakieś usłyszę. Ostatnio „obiło mi się o uszy” słowo „crowdfunding” i, nie ukrywam, że po odkryciu jego znaczenia, bardzo zaintrygowała mnie ta idea. Czym zatem jest ten crowdfunding?

 

Jak internauci mogą wesprzeć innowacyjny projekt?

 

Myśleliście czasem o założeniu swojej działalności? Ja myślę o tym od bardzo długiego czasu. Nie zaskoczę Was zapewne, gdy powiem, że marzy o tym wiele młodych osób na całym świecie. Co więcej, są wśród nich tacy, których nazwałabym „mózgami” w dziedzinie innowacji i technologii. Niestety, wielu z nich napotyka na swej drodze do sukcesu niemały problem: brak środków finansowych na realizację projektu. I co wówczas?

Nic straconego. W dzisiejszych czasach pomocą jest crowdfunding! Wystarczy, że sam pomysłodawca projektu poprosi internautów o wsparcie finansowe. Od zwykłej zbiórki różni się tym, że w zamian za finansowanie oferuje on, np. gotowy produkt lub zniżkę po jego wyprodukowaniu. Na tym polega istota finansowania społecznościowego.

Obecnie istnieje wiele serwisów, dzięki którym można „zareklamować” swój pomysł. Wszystko miało swój początek w latach 90., kiedy to muzycy z zespołu Marillion otrzymali od swoich fanów sfinansowanie ich trasy koncertowej. Krótko po tym wydarzeniu powstał największy na świecie portal crowdfundingowy, czyli Kickstarter. Finansowane są poprzez stronę setki, a nawet tysiące projektów z różnych dziedzin: muzyki, literatury, gier, mody, sztuki, fotografii itp.

W Polsce pojawiły się dwa serwisy crowdfundingowe. Pierwszym z nich jest Wspieram.to. Platforma ta działa od 2011 roku i wspiera ludzi kreatywnych. Na stronie www można zaprezentować swoje pomysły i, dzięki udostępnianym przez serwis narzędziom, wypromować je w mediach społecznościowych.

Kolejną platformą jest bez wątpienia PolakPotrafi.pl. Jest to największy w naszym kraju serwis, gdzie rónież można wspierać kreatywność innych osób. Poza crowdfundingiem zajmują się także crowdsourcingiem, który polega na rozwijaniu idei projektu dzięki pomysłom społeczności.

Spytacie zapewne, co skłania ludzi do wsparcia finansowego pomysłodawców? Otóż powodów jest wiele, lecz większość osób przyznaje, że szuka czegoś nowego, a zarazem… starego. Jak to rozumieć? Ludzi popycha zwykła nostalgia za: dawnymi przebojami, dawną modą, dawnym sposobem pisania książek, za wymarłymi gatunkami. Po drugie zaś, społeczeństwo jest żądne wiedzy, a co za tym idzie chętnie zobaczyłoby na żywo wynalazki przyszłości, które widziało do tej pory tylko w filmach.

Czy, po przeczytaniu tego artykułu, nie uważacie, że może warto zaproponować internautom swój pomysł? Myślę, że nic w ten sposób nie stracimy, a wręcz przeciwnie: możemy spełnić swoje marzenia i odnieść sukces. A więc do dzieła!

 

Źródło zdjęcia.

 

Absolwentka Zarządzania i marketingu na Politechnice Lubelskiej. Kreatywna i systematyczna, wciąż rozwija swoje umiejętności, a tajniki przedsiębiorczości opanowuje z prędkością światła. W Projektorze dba o działania promocyjne i komunikacyjne.
#ProjektorToMy - podziel się wiadomością!