DOŁĄCZ ZALOGUJ KONTAKT

Inspirujące oblicze Rumunii

Karolina Mikos, 2 października 2016

Transylwania jest regionem w Rumunii. Wielu osobom kojarzy się przede wszystkim ze słynną opowieścią o Draculi. Dla mnie jednak będzie kojarzyło się ze wspaniałymi ludźmi, pełnymi pasji i motywacji, z cudownymi trenerami oraz wspaniałym i owocnym szkoleniem. W tym artykule opowiem wam o tygodniowej przygodzie nieopodal miejscowości Alba Iulia w Rumunii.

Szkolenie trenerskie w Rumunii

Dzięki inicjatywie Fundacji Norsensus z Norwegii oraz jej partnerów: Fundacji Rozwoju Wolontariatu, Fundacji Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego oraz Fundacji Danis z Rumunii, mieliśmy okazję w dniach 11-17 września 2016 roku uczestniczyć w szkoleniu trenerskim. Dotyczyło ono nowych mediów, zwiększenie umiejętności komunikacyjnych oraz promowania wolontariatu w celu ułatwienia młodym ludziom dostępu do rynku pracy.

Naszą przygodę rozpoczęliśmy 11 września. Na Okęciu spotkałam się z Magdą Zagrobelną, Filipem Bartmanem oraz trzema wolontariuszkami z Fundacji Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego i ich opiekunem Mariuszem Boguszewskim. Tym razem mieliśmy zaszczyt korzystać z usług naszych Polskich Linii Lotniczych – LOT. Historyczna chwila! Każdy kolejny lot samolotem wywołuje u mnie niemałe emocje. Kocham latanie.

Celem naszej podróży miał być Budapeszt (Węgry), skąd mieliśmy jechać busem do Rumunii. Na lotnisku w Budapeszcie dołączyli do nas uczestnicy z Norwegii. Była to bardzo wesoła, multikulturowa ekipa. Każdy z nas był nieco onieśmielony (widzieliśmy się pierwszy raz na oczy!). Jednak bariery zostały szybko przełamane.

Droga z Węgier do Rumunii troszkę się dłużyła, gdyż musieliśmy robić postoje, żeby coś zjeść. Czas podróży rekompensowały nam piękne widoki za oknem oraz przesympatyczny Pan Kierowca – taki węgiersko-rumuński MacGyver 😉 Na miejscu – w Alba Iulia – byliśmy ok. 1.00 w nocy. Wymęczeni jazdą bardzo szybko ulokowaliśmy się w swoich pokojach. Następnego dnia mieliśmy rozpoczynać szkolenie, a więc musieliśmy być w pełni sił!

Zajęcia odbywały się w ośrodku Terra Mythica albo w miejscu, zwanym Aqua. Były to bardzo przytulne, piękne i spokojne miejsca. Każdy dzień rozpoczynaliśmy od energizera (świetna okazja do poznania nowych zabaw, które warto wykorzystać na projektach!). Następnie przechodziliśmy do części merytorycznej. Każdy z trenerów starał się przekazać nam jak najwięcej wiedzy. Dowiedzieliśmy się, jakim jesteśmy dobrem na rynku pracy, jakie mamy szanse na sukces, w jaki sposób zarządzać ludźmi i przede wszystkim jak poprowadzić szkolenie tak, żeby okazało się ciekawe dla uczestników.

Najbardziej rozwojową częścią szkolenia były warsztaty. Zostaliśmy podzieleni na dwuosobowe zespoły i naszym zadaniem było stworzyć półgodzinny warsztat dla młodzieży. Trafiłam do pary z Tristanem z Norwegii i bardzo chwalę sobie zarówno pracę z nim, jak i jego zaangażowanie. „Odwaliliśmy” kawał świetnej roboty! Za naszą pracę nagrodzono nas pochwałami, gdyż udało nam się zawrzeć w tematyce zajęć Cykl Kolba, o której wspominali nam trenerzy. Wspaniały pomysł z tymi warsztatami!

Po zajęciach mieliśmy okazję poznać siebie nawzajem. Zorganizowaliśmy Cultur Night, gilla, ognisko. Udało się nam także trochę pozwiedzać! Zobaczyliśmy przepiękną Alba Iulię. Osobiście jestem zakochana w kulturze starożytnej, zwłaszcza Grecji, Rzymu i Egiptu. Na zamku w Alba Iulii miałam okazję zobaczyć pewne pozostałości po dawnym Imperium Rzymskim. Pierwszy raz też byłam w soborze prawosławnym! Poza tym zachwyciło mnie połączenie pozostałości po Rzymianach ze współczesnymi wpływami tureckimi (widoczne to było chociażby w konstrukcji bloków mieszkalnych). Niesamowite miejsce!

Wszystko, co piękne niestety ma swój koniec. My naszą rumuńską przygodę zakończyliśmy 17 września wraz z powrotem do kraju. Dziękuję yourKITE za możliwość pojechania do Rumunii. Zawarte tam znajomości, więzi oraz wspomnienia pozostaną w nas na długo. A wiedzę, którą nam przekazano, będziemy mogli wykorzystać, realizując nasze własne warsztaty w swoim kraju 😉

Karolina Mikos – uczestniczka inicjatywy „Liderzy Projektora” (ścieżka Social Media).

Wolontariuszka i uczestniczka I edycji Ambasadorów Programu (ścieżka Social Media). Hobby? Wolontariat! I taniec <3 Może tańczyć o każdej porze dnia i nocy!
#ProjektorToMy - podziel się wiadomością!