DOŁĄCZ ZALOGUJ KONTAKT

Jak opowiedzieć dzieciom o social mediach?

Kasia Typiak, 9 czerwca 2017

Karolina Mikos – uczestniczka I edycji Ambasadorów Programu (ścieżka Social Media).

 

Tematyka mediów społecznościowych jest dziś bardzo popularna. Chyba nie ma takiego obszaru, w którym nie istnieje interakcja z tym współczesnym tworem, jakim są social media. Na „Fejsie” klikamy ze znajomymi, na „Insta” dzielimy się swoimi zdjęciami. Znamy te ich zastosowania z życia codziennego, ale… czy Facebook, Twitter, Instagram i inne portale społecznościowe mogą służyć do czegoś więcej niż rozrywka? Czy nasza działalność w sieci może być motywacją do stworzenia doskonałego scenariusza zajęć dla dzieci? Okazuje się, że jak najbardziej! Dziś przedstawię Wam pierwszy z przykładowych scenariuszy o tej tematyce.

 

Scenariusz I: „Lubię to”, czyli siła lajków w promocji własnych inicjatyw

 

Dzięki takim zajęciom dzieciaki mogą zrozumieć, że media społecznościowe nie służą tylko do rozrywki. Uczestnicy po zajęciach będą potrafili uzyskiwać informacje i, co więcej, nagłaśniać konkretne inicjatywy. Ponadto warsztaty uczą planowania promocji akcji w ogromnej machinie, jaką jest internet.

 

Dzień 1

 

  1. Na początek należy przywitać się z uczestnikami zajęć. Ważne jest też spisanie kontraktu, którego przestrzegać będą wszyscy (włącznie z Tobą, drogi wolontariuszu!). W ten sposób udowodnimy dzieciakom, że jesteście z nimi na równych zasadach.

 

  1. Warto przy rozpoczęciu zastosować, w ramach zapoznania się, grę na powitanie. Przykładową zabawą może być chociażby „Dłoń”. W tym celu potrzebne są markery oraz duży papier, najlepiej brystol. Uczestnicy obrysowują swoje dłonie na brystolu i piszą w środku swoje imię. Plakat można powiesić w widocznym miejscu w sali. Dzięki temu każdy zaznaczy swoją obecność w grupie. Osobiście przyznam, że dzieciaki uwielbiają tą zabawę!

 

  1. Kolejnym punktem zajęć może być dyskusja: „W jaki sposób możemy dowiedzieć się, przeglądając internet, jakie są najczęściej odwiedzane miejsca w Polsce?”. Odpowiedzi uczestników możecie zapisywać na brystolu.

Możesz także wykorzystać pytania pomocnicze:

  • Jakie strony odwiedzić?
  • Dlaczego blogi mogą być pomocne?
  • Czy możemy wykorzystać portale społecznościowe?

 

  1. Następnie warto wyświetlić krótką prezentację, w której opiszecie poszczególne media społecznościowe i podacie przykłady ich zastosowania. Tylko pamiętajcie – prezentacja musi być naprawdę KRÓTKA. Starajcie się zawrzeć w niej jak najmniej tekstu, a jak najwięcej grafiki, infografiki i filmów. Fajnie, gdy jest ona też odrobinę humorystyczna 😉

 

  1. Praca w grupach to kolejna doskonała metoda. Możecie podzielić uczniów na 4 grupy i każdej z nich zadać przygotowanie akcji promocyjnej w social mediach.
  • Grupa 1.: promocja zbiórki ubrań dla dzieci z Nepalu.
  • Grupa 2.: promocja wydanej niedawno książki opisującej historię ich szkoły.
  • Grupa 3.: promocja warsztatów na temat mediów społecznościowych.
  • Grupa 4.: promocja akcji „Sprzątanie świata”.

Uczniowie mają 15 min na przygotowanie. Po tym czasie następuje prezentacja efektów.

 

  1. Na zakończenie należy podziękować uczestnikom za udział w zajęciach w pierwszym dniu. Warto też, w ramach uzyskania informacji zwrotnej, przeprowadzić ewaluację. Warto wykorzystać tu, np. zabawę „Kosz i teczka”. Uczniowie zapisują na kartkach, co im się podobało i co z zajęć zabraliby ze sobą i wieszają te kartki, tam, gdzie narysowana jest teczka. Na drugiej kartce piszą swoje obiekcje w związku z zajęciami i przyczepiają je tam, gdzie jest kosz.

 

Dzień 2

 

  1. Po przywitaniu się z dzieciakami i przypomnieniu zasad kontraktu, warto kolejny dzień zacząć od jakiejś fajnej zabawy. Znacie się już, a więc może to być chociażby „Moja teczka”. Uczniowie mają już pewną wiedzę po pierwszych warsztatach i na tej podstawie za pomocą gazet, kleju, kartek i nożyczek, są w stanie zrobić kolaż, obrazujący ich miejsce w mediach społecznościowych. Dajcie im na to ok. 15 min, a będziecie zaskoczeni efektem 😉

 

  1. Następnym punktem zajęć mogą być zajęcia praktyczne. Przyda się zorganizowanie sali komputerowej lub poproszenie uczniów o przyniesienie urządzeń mobilnych z dostępem do internetu. Zadaniem uczestników będzie wybranie jednej osoby z sali i wyszukanie o niej informacji na Facebooku, Instagramie, Snapchacie. Uczniowie mają na to 15-20 min. Następnie prezentują to, czego się dowiedzieli na temat kolegi/koleżanki.

 

  1. Warto w tym miejscu zrobić „przerywnik” w postaci energizera. Polecam chociażby „Sałatkę owocową” lub „Ludzie do ludzi” (patrz: artykuł „Jak rozruszać grupę?”).

 

  1. Po zajęciach praktycznych, dzielicie dzieciaki na grupy 3-osobowe. W tych grupach uczniowie wybierają jedną osobę, spośród tych, o których wyszukiwali informacje, i próbują stworzyć plakat, ilustrujący kolegę/koleżankę. Dostają na to 15 min, po czym prezentują efekt.

 

  1. Po prezentacji wyświetlcie dzieciom filmik, np. z Youtube, w którym zobrazowane będzie praktyczne wykorzystanie mediów społecznościowych w kampaniach promocyjnych. Przykładowy filmik znajdziecie pod linkiem: https://www.youtube.com/watch?v=Pv19pgE6JXI.

 

  1. Na zakończenie podziękujcie dzieciom za kolejny dzień i sprawdźcie za pomocą „Metody krzesełkowej”, co im się podobało, a co nie. Usiądźcie w kole, jedno krzesełko musi pozostać wolne. Osoba, która siedzi z prawej strony wolnego krzesła, zaprasza do siebie wybraną koleżankę/kolegę. Następnie siadają twarzami do siebie i zadają sobie nawzajem pytania: „Co Ci się podobało/nie podobało w dniu dzisiejszym?”.

 

Dzień 3

 

  1. Standardowo witacie się, przypominacie sobie postanowienia kontraktu, choć zakładam, że dokładnie je pamiętacie 😉 Następnie przeprowadźcie krótką zabawę, np. „Cebulę”. Uczniowie stają twarzami do siebie. Ich zadaniem jest przedstawienie się, wydanie polecenia do wykonania, pożegnanie z partnerem i jego zmiana. W świetny sposób integruje to grupę!

 

  1. Następnym etapem będzie debata. Podzielcie uczniów na 3-osobowe grupy. Każdej z grup przydzielcie jeden portal: Facebook, Instagram, Snapchat. Ich zadaniem będzie znalezienie jak największej liczby argumentów przemawiających za tym, czemu są aż tak popularne, czego mogą uczyć i jakie mogą być ich zastosowania. Na przygotowanie, uczestnicy mają 15 min.

 

  1. Po pracy w grupach, przeprowadźcie energizera. Może to być „Wszyscy, którzy…” lub „Dżungla” (patrz: artykuł „Jak rozruszać grupę?”).

 

  1. Ważnym elementem zajęć z dzieciakami jest umożliwienie pracy indywidualnej. Brystol podziel na dwie części. Jedną zatytułuj „Zalety”, a drugą „Wady”. Zadaniem uczniów będzie określenie na kartkach wad i zalet mediów społecznościowych. Następnie omówcie krótko przedstawione pomysły.

 

  1. W tym miejscu proponuję zastosować moją ulubioną metodę, czyli kalambury. Dzieci kochają kalambury! Jak dostosować je do mediów społecznościowych? W bardzo prosty sposób! Możecie wykorzystać zarówno nazwy portali, jak ich loga, typowe słownictwo itp.

 

  1. Jako ostatnie zadanie, podsumowujące, a jednocześnie ewaluacyjne, spróbujcie stworzyć wspólnie mapę mentalną. Na dużym papierze napiszcie na środku hasło: „Media społecznościowe”. Od tego hasła narysujcie strzałki w formie słoneczka i podpiszcie je w następujący sposób:
  • portale społecznościowe,
  • serwisy treściowe,
  • mikroblogi,
  • blogi.

Do każdej kategorii postarajcie się podać przykłady. Po zakończonym zadaniu podziękuj dzieciom za wspólne spędzanie czasu przez te trzy dni zajęć. Polecam także przygotowanie małej niespodzianki dla uczniów, np. poczęstowanie ich cukierkami. Dzieci przecież uwielbiają cukierki 😉

 

I jak? Zainspirowani? Social media nie muszą być nudne. Można na ich temat przygotować ciekawe zajęcia. To tylko przykładowy scenariusz, możecie się nim podpierać, ale zachęcam też do kreatywności i tworzenia własnych pomysłów 😉