DOŁĄCZ ZALOGUJ KONTAKT

Liderzy polecają – treść jest kluczowa

PROJEKTOR - wolontariat studencki, 19 listopada 2016

W ramach współpracy z wydawnictwem Onepress przez cały rok „Liderzy Projektora”, którzy wybrali ścieżkę social media, będą zapoznawać się z najnowszymi książkami na temat marketingu i zarządzania, a potem dzielić się z Wami swoimi przemyśleniami. Dawid Reja chciałby polecić Wam „Treść jest Kluczowa. Jak tworzyć powalające blogi, podkasty, wideo, e-booki, webinaria (i inne)”.

 

Treść jest Kluczowa. Jak tworzyć powalające blogi, podkasty, wideo, e-booki, webinaria

 

Mam przyjemność przedstawić Wam książkę dwójki autorów – Ann Handley oraz C.C. Chapmana pt. “Treść jest kluczowa”. Pozycja powstała w 2011 roku, ale zawarte w niej prawdy nadal są aktualne i warte stosowania przez osoby tworzące różnego rodzaju treści. Ukazuje ona, jak odpowiednio tworzyć treści w Social Media tak, aby trafić do swoich odbiorców w bardziej pomysłowy sposób.

Książka podzielona jest na 3 obszerne partycje. Pierwsza z nich jest solidnym wprowadzeniem merytorycznym i skupia się na budowaniu treści. Zadaniem autorów nie było tylko rozjaśnienie kwestii teoretycznych. Przejrzysty wydaje się być poważniejszy cel: skłonienie nas do refleksji, jak ważna jest treść, którą tworzymy i poprzez którą funkcjonujemy w przestrzeni SM. “Treść to ucieleśnienie Twojej marki!” – podkreślają autorzy płynnie przechodząc do wyposażenia nas w sporą dawkę rad: jak tworzyć odpowiednią treść? Tu czytelnik pierwszy raz otrzymuje listę zasad, które nawołują do racjonalnego działania w Social Media. Nagromadzenie metafor oraz kilka odświeżających poznanie tematu rad pozytywnie wpływa na odbiór oraz stan immersji (czyt. zaczytania). Podstawą przekazu jest, że opowieść, którą tworzymy musi być:

  • prosta,
  • skoncentrowana na atutach podmiotu, o którym mowa
  • nie może być podporządkowywana zasadom reklamy.

Udało mi się zapisać kilka punktów, które z pewnością zastosuję w moich przyszłych działaniach. Jedną z kluczowych jest zasada, która mówi o tym, aby treść mówiąca o naszej marce była prosta i zrozumiała dla społeczności, w którą celujemy przekazem. Bardzo przydatną radą jest uzmysłowienie, że bez kalendarza wydawniczego ciężko nam będzie zaistnieć w przestrzeni Social Media.

W kolejnej części możemy przeczytać o narzędziach, które będziemy wykorzystywać (lub które według autorów są dobrą platformą do rozprzestrzeniania się naszych treści). Na pierwszy ogień idzie blog, określony tu jako “centrum” naszych treści. I znowu na wejściu mamy tutaj kilkanaście zasad, o których powinien pamiętać każdy bloger. Wychodzenie poza słowa, czyli używanie dużej ilości zdjęć do artykułów czy np. – pisanie w sposób naturalny, tak jakby się mówiło do odbiorcy – to te rady, które najbardziej zapadły mi tu w pamięć. Następnym opisywanym kanałem dotarcia do naszej społeczności są webinaria. Tutaj jednak dostajemy aż 25 rad ich racjonalnego tworzenia. Ważne moim zdaniem są:

  • dbałość o jakość slajdów,
  • odpowiedni lektor
  • pamiętanie o zebraniu informacji zwrotnej od uczestników.

Kolejny rozdział traktujący o e-bookach, tajemniczych “białych księgach” oraz FAQ-u. Tu rażące podobieństwo zasad tworzenia zaczyna powoli frustrować. Na szczęście dochodzimy wreszcie do mojego ulubionego tematu – czyli sfery wideo. Jest tu kilka akapitów o samym przygotowaniu do kręcenia filmów, ale najwięcej frajdy przynosi metodyka tworzenia. Ucieszyły mnie rady nie tylko związane z budowaniem treści, ale też z całą otoczką jak pisanie scenariusza czy ustawienia świateł. Nie są może to bardzo rozbudowane porady, ale przecież nie to jest głównym tematem czytanej pozycji. Kolejny podrozdział traktuje o podcastach. Temat ten jest jednak bardzo zdawkowo opisany.

 

DawidCzyta2
 

Trzeci rozdział jest ważnym elementem dla głodnego wiedzy praktycznej laika. Opisywane są tu bowiem przykłady sukcesów przeróżnych marek, które wybiły się poprzez aktywną i przemyślaną działalność w Social Media. Paleta historii jest dosyć bogata, gdyż z jednej strony mamy przykład znanej na całym świecie firmy Kodak, a z drugiej działania wykonywane na polu promocji Armii Stanów Zjednoczonych. Wszystkie te przykłady mają jedną najbardziej godną zainteresowania rubryczkę – mianowicie “Pomysły, z których możesz skorzystać”. Dużo przydatnych sztuczek, które mogą pomóc naszemu przedmiotowi promowania.

Na szczęście w ramach podsumowania nie ma nadmiernych podziękowań czy ciągnącego się epilogu, jest za to zaproszenie do dalszych dyskusji i debat prowadzonych w biurze autorów lub w przestrzeni internetu. Znakomitym zwieńczeniem jest tu 12-sto punktowa lista kontrolna, czyli lista pytań które powinniśmy sobie zadawać za każdym razem, gdy wprowadzamy jakąś większą treść w obieg.

  • Czy znasz obawy i wątpliwości swoich klientów?
  • Czy od czasu do czasu zaskakujesz swoich odbiorców?

Kilkunastu pytań tam zawartych powinniśmy się nauczyć na pamięć.

Po przeczytaniu książki mogę stwierdzić, że głównymi założeniami w wydawaniu treści miały tu być: prostota i skupienie na celu. Autorzy książki uświadamiają nas poprzez wszystkie rozdziały, że każda marka ma (lub powinna mieć) własną ekspresję, jej unikalny sposób wyrażania się, adekwatny do jej odbiorców. Że powinni oni ją zrozumieć!

 

 

Co ważne – w wielu fragmentach książka nie boi się określić radykalnie swojego stanowiska odnoszącego się do tworzenia treści. Jest ono bowiem dalece odbiegające od dzisiejszego pojmowania tej sfery działań przez większość organizacji lub jednostek starających się zachęcić do swych usług. Zamiast stosować marketingową gadkę autorzy proponują tworzyć treści, które będą spełniać potrzeby grupy, do której celują swoim produktem. Mają według autorów stanowić jakąś wartość dla odbiorców i skupiać się na spełnianiu ich potrzeb poprzez odpowiedni dobór treści (przykłady firm Procter & Gamble czy Wisconsin Cheese Board). Przydatna jest według mnie też wiedza o istnieniu tzw. łańcucha pokarmowego treści lub o procesie optymalizacji treści pod kątem wyszukiwań dokonywanych przez potencjalnych odbiorców naszych usług.

 

Dowiadujemy się tu, że świat Social Media rządzi się swoimi prawami, jednak jest na tyle płynnym (zmiennym) tworem, że trudno byłoby się w stu procentach podporządkować radom zawartym w takim kompendium. Pozycja zawiera też dużo stosunkowo nowych zwrotów, dzięki którym początkujący zdobywca internetu może się sprawniej i z większym zrozumieniem w nim poruszać (“wąskie okno”). Kolejnym atutem jest duża ilość pytań (zadawanych przez autorów na przestrzeni wszystkich rozdziałów), które odświeżają momentalnie myślenie o SM i pozwalają na lekki reset różnych, często nieodpowiedzialnych schematów działania.

 

Nie jest to jednak jeden wielki poradnik, ale raczej zbiór mini poradników o maksymalnej przydatności (przykładem takiego mini poradnika jest zbiór słówek potworków, czyli fraz, które nie powinny być używane w komunikacji z klientem). Najlepszy według mnie fragment to rozdział porównujący praktykę w Social Media do rozpalania ogniska i zbierania wokół niego ludzi. Na przykładzie tej metafory autorzy potrafili ukazać całą ideę funkcjonowania w przestrzeni Social Medialnej.

 

Poradnik jest naszpikowany treścią i według mnie ta zawartość chwilami wydaje się zbyt ciężka. Co rozdział otrzymujemy kolejny powiększony dekalog działania, gdzie wiele zasad (prawdopodobnie z premedytacją) się powtarza. Czytając niektóre fragmenty czułem się też trochę infantylnie, a jednocześnie rady autorów często były dla mnie otrzeźwiające na tyle, że bez pretensji mogłem poczuć się jak początkujący twórca treści.

 

Książka jest więc obszerną bazą wiedzy – świeżej, posegregowanej i wychodzącej poza zakres słów. Jedna rzecz stawia tę pozycję jeszcze wyżej – fakt, że po przeczytaniu treść naprawdę stała się dla mnie “kluczowa”.

 

Dawid Reja

Zespół Programu „PROJEKTOR – wolontariat studencki” – celem programu jest aktywizacja i przeciwdziałanie wykluczeniu dzieci i młodzieży z małych miasteczek i wsi w całej Polsce poprzez rozwijanie ich pasji i zainteresowań, odkrywanie talentów i potencjału drzemiącego zarówno w studentach, jak i w uczestnikach projektów.
#ProjektorToMy - podziel się wiadomością!