DOŁĄCZ ZALOGUJ KONTAKT

Liderzy polecają: Zaczynaj od DLACZEGO

Kasia Typiak, 10 maja 2017

Recenzja książki – Karolina Sobot-Kasperska – zespół Projektora:

Dlaczego warto robić to co cię inspiruje?  Jaką moc twórczą daje odpowiednio zadane pytanie? Simon Sinek odpowiada na powyższe pytania w książce „Zaczynaj od dlaczego. Jak wielcy liderzy inspirują innych do działania.

Idea dlaczego – zacznijmy od pojęć

Dla zrozumienie tej książki potrzebne jest rozróżnienie definicyjne trzech pojęć: dlaczego, jak, co. Niewielu jest liderów, którzy potrafią motywować przez inspiracje. Niewiele jest osób i firm, które w jasny i czytelny sposób są w stanie powiedzieć DLACZEGO robią to co robią. Przez pojęcie DLACZEGO rozumiemy cel, intencje lub przekonanie. Dlaczego każdego dnia wstajesz z łóżka?JAK, niektórzy ludzie i niektóre firmy wiedzą JAK to robią. Elementy składowe JAK służą do przekonywania, że coś jest inne lub lepsze. Dzięki Jak wiemy, Jak robią, to CO robią. CO – każda osoba i organizacja wie co tworzy, co oferuje. CO jest najłatwiejsze do zidentyfikowania – to produkty, wytwory.

Energia pobudza – charyzma inspiruje

Bill Gates nie jest wulkanem energii, lekko wycofany, czasem nieśmiały, ale to za nim podążają tłumy. Energiczni ludzie motywują i od razu widzimy przypływ energii w tłumie, ale to  charyzmatyczni liderzy inspirują i wprowadzają trwałe zmiany. Bill Gates wierzy, że usuwając przeszkody z życia ludzi stwarza im szansę na wykorzystanie swojego potencjału. Charyzma bierze się z przekonania o słuszności sprawy i skłania do lojalności. Chętniej pracujemy dla większej sprawy, jeśli widzimy to do czego zmierzamy. Jak takich liderów znaleźć?

Jesteś typem JAK czy DLACZEGO? Zróbmy szybką analizę twojego potencjału:

  • Typy JAK – większość z nas to JAK. Dobrze funkcjonujemy świecie rzeczywistym, czasem odnosimy sukcesy. Jeśli lubisz budować coś od nowa,  odnajdujesz się w tworzeniu procesów, systemów, organizacji struktur – witaj w świecie JAK. Realiści, praktycy. Przykłady: Steve Wozniak, Paul Allen.
  • Typy DLACZEGO – marzyciele, wizjonerzy z bujną wyobraźnia, często bezradni ze swoimi wizjami i fantazjami. Głównie myślą o przyszłości, rzadko o teraźniejszości. Optymiści, wierzący, że ich wizje da się urzeczywistnić. Przykłady: Steve Jobs, Walt Disney.

Zapewne oczekujesz teraz  informacji, który typ postrzegania świata jest lepszy? Tym co sprawia, że organizacja staje się wielka, niepokonana jest partnerstwo ludzi JAK z DLACZEGO. To optymalne połączenie wizji, talentu i możliwości jej urzeczywistnienia. To klucz do sukcesu organizacji.

Ci, którzy wiedzą DLACZEGO potrzebują tych, którzy wiedzą JAK

Jak działa idealna wewnętrzna struktura hierarchii w organizacji? Wierzchołek to lider, który zna DLACZEGO, idea, którą on zna, w którą wierzy. Niżej są JAK, czyli zarząd inspirowany wizją lidera i wiedzący jak wcielać wizję w życie, poprzez różne czynności. To oni budują strukturę działania. Najniższy szczebel to CO, którym zajmuje się większość pracowników, tu dzieją się właściwe procesy wcielania idei w życie. Firma APPLE jako pierwsza w branży komputerowej zaczęła jasno komunikować swoje dlaczego, bo wiedzą, że „ludzie nie kupują tego CO robisz, tylko DLACZEGO to robisz.” To ich do Ciebie skłania.

A co Ciebie czytelniku inspiruje do działania?

Karolina Sobot-Kasperska


W ramach współpracy z wydawnictwem Onepress „Liderzy Projektora” zapoznają się z najnowszymi książkami na temat marketingu i zarządzania, aby potem dzielić się z Wami swoimi przemyśleniami. Mamy dla Was kolejne pozycje książkowe, które polecamy studentom Projektora zainteresowanym zarządzaniem i komunikacją.

Absolwentka Zarządzania i marketingu na Politechnice Lubelskiej. Kreatywna i systematyczna, wciąż rozwija swoje umiejętności, a tajniki przedsiębiorczości opanowuje z prędkością światła. W Projektorze dba o działania promocyjne i komunikacyjne.
#ProjektorToMy - podziel się wiadomością!