DOŁĄCZ ZALOGUJ KONTAKT

Social media na wakacjach

Kasia Typiak, 10 lipca 2017

Karolina Mikos uczestniczka I edycji Ambasadorów Programu (ścieżka Social Media).

 

Wakacje to doskonała okazja do spożytkowania swojego czasu na projekcie z dzieciakami. Jak wiecie, tematyka projektów może być różna i warto wykazać się kreatywnością. Myśleliście już o motywie przewodnim Waszego projektu? Nie? To dobrze się składa. Pamiętacie artykuł, w którym podawałam Wam przykładowy scenariusz projektu systematycznego? Tym razem mam dla Was propozycję projektu wakacyjnego o tej samej tematyce.

 

Scenariusz II: Dzieci facebooka. Jak wykorzystać siłę społeczności internetowych?

 

Dzień 1.

  1. Na początku musisz przywitać się z nową grupą. Przedstaw organizację, w której działasz. Następnie spiszcie kontrakt. Pozwoli on wam na porządek podczas zajęć. Umieść go w widocznym dla wszystkich miejscu.
  1. Gra na początek – “Kto to powiedział?”. Jeden z uczestników staje tyłem do grupy. Jeden z uczniów odzywa się, mówiąc jakieś słowo, np. PROJEKTOR, a osoba stojąca tyłem musi zgadnąć, kto się odezwał. Kiedy udzieli poprawnej odpowiedzi wyznacza kolejnego ucznia, który będzie próbował odgadnąć głos.
  1. Mocne i słabe strony mediów społecznościowych. Poproś uczniów, aby przypomnieli sobie, jakie znają media społecznościowe. Następnie niech na 4 oddzielnych kartkach napiszą, w kontekście mediów społecznościowych ich mocne strony, słabe strony, szanse i zagrożenia. Daj im na to 5 minut. Następnie dobierz ich w pary i w tych parach muszą podyskutować na temat tego, co spisali indywidualnie i wypracować stanowisko, która mocna i słaba strona oraz szansa i zagrożenie jest istotniejsze. Daj im na to 5 minut.

W kolejnym kroku połącz dwie pary i wyjaśnij im, że znów mają wybrać jedno stanowisko. Dostaną na to kolejne 5 min.

Na koniec każda czwórka przedstawia na forum grupy, do jakich wniosków doszła.

  1. Kolejnym punktem twoich zajęć może być krótka prezentacja opisująca typy mediów społecznościowych.
  1. Po prezentacji warto zastosować energizera. Może to być na przykład “Gra Wikingów”. Zabawa polega na tym, że uczestnicy stają w kręgu, a jedna osoba trąbi na jej rozpoczęcie. Następnie przykłada ręce do głowy, imitując rogi na hełmie Wikingów. Osoby po sąsiedzku zaczynają wiosłować. “Wiking” nagle wywołuje czyjeś imię i ta osoba przykłada ręce do głowy, a jej sąsiedzi zaczynają wiosłować. Kto się “zagapi”, wypada z gry i wtedy pozostali dwa razy klasną, raz tupną, a jedna osoba ponownie zatrąbi na kolejne rozpoczęcie gry.
  1. Po “naładowaniu baterii” warto wciągnąć uczniów do dyskusji na temat roli mediów społecznościowych. Postarajcie się wspólnie wyodrębnić najważniejsze ich funkcje i spiszcie je na papierze lub tablicy.
  1. Na koniec zajęć przeprowadź ewaluacje, wykorzystując, np. Metodę Kosza i Teczki (patrz: http://projektor.org.pl/jak-opowiedziec-dzieciom-o-social-mediach/), pożegnaj się i zaproś uczniów na kolejny dzień zajęć.

 

Dzień 2.

  1. Przywitaj się, przypomnijcie sobie zasady kontraktu i przeprowadź grę na początek. Możesz wykorzystać zabawę “Wolne krzesło”. Uczniowie siadają w kręgu. Obok jednej osoby musi pozostać z prawej strony wolne krzesło. Osoba ta zaprasza na nie innego uczestnika, jednak zanim zaproszony usiądzie, otrzymuje polecenie do wykonania, np. “Zapraszam Janka, który podejdzie do krzesła na kolanach”. Gdy osoba dotrze do wolnego miejsca, kolejny uczestnik, który ma z prawej strony wolne krzesło, zaprasza na nie kolegę/koleżankę. Zabawę można powtórzyć kilkukrotnie.
  1. Następnym punktem spotkania może być praca w grupach. Podziel uczniów na 3-4-osobowe zespoły. Każdy zespół ma za zadanie stworzyć projekt pt. “Odstaw telefon na 24 godziny!”. Ich zadaniem jest zaplanowanie całej akcji i zareklamowanie jej… w mediach społecznościowych. Mają na to 15-20 minut. Po tym czasie przedstawiają wyniki swojej pracy.
  1. Po pracy w grupach zagraj z uczniami w grę planszową. Będzie to zarówno doskonały przerywnik 😉 Możesz wykorzystać takie gry jak: “Mafia”, “Monopol”, “Facebook”, “Chińczyk”, “Kim jestem?”
  1. Ciekawym sposobem wykorzystania social mediów może być… napisanie bajki o wolontariuszu. Załóżcie, np. na Facebooku stronę i zatytułujcie ją. Następnie wspólnie ustalcie, o czym ma być bajka, jakich bohaterów potrzebujecie, gdzie będzie się toczyć akcja oraz napiszcie w punktach plan wydarzeń (4 punkty). Podziel uczniów na 4 zespoły. Każda z grup ma rozbudować po jednym punkcie z planu wydarzeń. Grupa, która rozbudowywała punkt 1.-szy ma za zadanie opublikować go na utworzonej przez was stronie. Kolejne punkty bajki będą publikować poszczególne grupy każdego kolejnego dnia zajęć.

Uwaga! Koniecznie zaproście do polubienia strony waszych znajomych!

  1. Na zakończenie przeprowadź ewaluację (np. poproś uczniów, niech spróbują zwizualizować to, czego się nauczyli w dniu dzisiejszym), pożegnaj się i zaproś na 3.-ci dzień zajęć.

 

Dzień 3.

  1. Na przywitanie z uczniami wykorzystaj grę “Zum”. Niech uczestnicy usiądą w kole. Następnie muszą wyciągnąć do przodu rękę z kciukiem do góry, jednocześnie wypowiadając krótkie słowa, np. zum, hej, cześć Potem spróbujcie przyspieszyć mówienie, tak, aby powstał jeden wspólny okrzyk.
  1. Następnie możesz wprowadzić uczniów, za pomocą krótkiej prezentacji, do tematu, czym jest hejtowanie. Podaj przykłady hejtów.
  1. Wyświetl uczniom filmik dotyczący hejtu. Wykorzystaj, np. filmik “Hejt a konstruktywna krytyka”.
  1. Po filmiku może warto zrobić energizera? Dobrze sprawdzi się tu zabawa “Pająk i muchy reaktywacja”. Jest to połaczenie starej zabawy z nowymi zasadami. Aby pająk nie złapał muchy, mucha musi:
  • pomóc drugiej stanąć na jednej nodze,
  • zasłonić sobą drugą muchę,
  • przytulić się do drugiej muchy,
  • przynieść pająkowi prezent.
  1. Na zakończenie wspólnie musicie kontynuować dzieło z poprzednich zajęć, a mianowicie napisać ciąg dalszy bajki. I koniecznie opublikujcie ją na “fejsiku”! 😉
  1. W ramach ewaluacji poproś uczniów o wyrażenie ich opinii na temat zajęć. Tym, którym zajęcia się podobały, zleć, aby przynieśli Ci po kamyku. Tym, którym się nie podobały, by dostarczyli po listku z drzewa. Będą też tacy, którzy są neutralni, a więc oni niech przyniosą patyczki. Wspólnie też podliczcie, czego jest najwięcej 😉

Dzień 4.

  1. Przywitaj się i zacznij dzień zabawą, np. wykorzystując grę “Szybka zmiana miejsc”. Uczniowie muszą usiąść w kole na krzesłach. Prowadzący podaje hasło, np. KOT I wtedy wszyscy uczestnicy, których imiona zaczynają się na K, O, T, zamieniają się miejscami.
  1. Krótko przypomnijcie sobie, o czym była mowa poprzedniego dnia i podziel uczniów na 4 grupy. Każdej z grup przydziel jedną historyjkę, w której jakaś osoba została brutalnie hejtowana. Zadaniem dzieciaków jest odpowiedzieć na 3 pytania:

 

Jak oceniają zachowanie hejtujących?

Jak powinna się zachować ofiara hejtu?

Co powinni zrobić świadkowie, czyli inni internauci?

 

Daj im na to 15 min. Potem przedyskutujcie krótko, do jakich wniosków doszliście.

W zadaniu możesz wykorzystać gotowe studia przypadków, które znajdziesz w pdfie pod linkiem: http://bit.ly/2tywE2B (str. 6).

  1. Następnie czas na energizera! Może tym razem zabawa “Dżungla” (patrz: “Jak rozruszać grupę?”).
  1. Doskonale sprawdzi się debata. Może w niej uczestniczyć każdy. Zadaniem uczniów będzie wymyślenie i przedyskutowanie Zasad antyhejtowych (maksymalnie 10 zasad). Zanim jednak przystąpicie do debaty, warto spisać na jej potrzeby kilka reguł, np. Nie przekrzykujemy się, Nie wyśmiewamy pomysłów innych itp. Ułatwi to dyskusję.
  1. Na zakończenie, zgodnie z “tradycją” napiszcie ciąg dalszy bajki i umieśćcie ją na facebooku. Następnie mozesz przeprowadzić ewaluację – wykorzystaj “Telegram”. Daj uczniom kilka minut, aby przemyśleli cały dzień zajęć, a następnie niech na kartce napiszą trzy słowa lub sformułowania, które podsumowują, według nich, zajęcia. Przykłady: ból głowy – znudzenie – pusta kartka, koncentracja – notatki – dobra zabawa.

Dzień 5.

  1. Rozpocznijcie dzień od zabawy, w której wykorzystacie chustę, np. “Przebieganie pod chustą”. Niech każdy stanie dookoła i złapie róg lub brzeg chusty. Następnie podawaj komendy, np. “Pod chustą przebiegają Ci, którzy mają siostrę”. Pozostali uczniowie muszą trzymać chustę, aby ta nie upadła.
  1. Po grze możecie wspólnie napisać ciąg dalszy waszej bajki, kończąc ją pointą (puentą). Bo przecież każdy lubi dobre i mądre zakończenia 😉
  1. Ostatniego dnia możesz przeprowadzić zajęcia praktyczne. Podziel uczniów na 3-osobowe zespoły. Każdy zespół ma za zadanie wypromować w social mediach wolontariat (forma I rodzaj wolontariatu dowolne). Może to być post, zdjęcie, filmik, infografika, hasło. Pomysłów może być wiele. Daj im na to 20-25 minut.

Uwaga! Pamiętaj o trzech kwestiach! Po pierwsze, uprzedź uczniów przynajmniej dzień wcześniej, aby mogli się podzielić i przynieść telefony komórkowe. Po drugie, upewnij się, że będą mieli zapewniony dostęp do internetu. A po trzecie, zadbaj, aby w każdej “trójce” było przynajmniej jedno starsze i mobilne dziecko.

  1. Po przygotowaniu materiałów promocyjnych, obejrzyjcie je wspólnie, a następnie może warto przygotować jeden zespołowy filmik, post lub zdjęcie? Myślę, że to dobry pomysł.
  1. Kończąc cykl zajęć, przeprowadź ogólną ewaluację: poproś uczniów, aby napisali List do siebie. Kazde dziecko niech opisze swoje odczucia, obawy, to, czego się dowiedziało w trakcie trwania projektu, co mu się podobało lub nie. Następnie zbierz listy, ale nie czytaj ich na forum! Ta wiedza jest tylko i wyłącznie dla Ciebie, wolontariuszu!

Jak się okazuje, media społecznościowe dają wiele inspiracji. Każdą wiedzę można wykorzystać I stworzyć coś niebanalnego, wystarczy odrobina pasji i kreatywności. Mam nadzieję, że moje pomysły okażą się przydatne 😉 Udanych projektów wakacyjnych, kochani!

 

Źródło zdjęcia.

Absolwentka Zarządzania i marketingu na Politechnice Lubelskiej. Kreatywna i systematyczna, wciąż rozwija swoje umiejętności, a tajniki przedsiębiorczości opanowuje z prędkością światła. W Projektorze dba o działania promocyjne i komunikacyjne.
#ProjektorToMy - podziel się wiadomością!