DOŁĄCZ ZALOGUJ KONTAKT

Spotkanie ze sketchnotingiem!

Angelika Sak, 26 marca 2018

Co tydzień w poniedziałek na Facebooku Projektora Angelika Sak wprowadza Was w świat ikon i rysunków!  Ambasadorka Projektora na ścieżce trenerskiej pasjonuje się sketchnotingiem!

Co to takiego?

 Sketchnotka to inaczej wizualna forma notatki, która łączy ze sobą głównie dwa elementy: SŁOWA i IKONY.

Urozmaicić możemy nasz zapis o dodatkowe: strzałki, kolory, punktory, postaci itp. Wszystkie chwyty dozwolone. Dzięki temu notatka będzie dla nas czytelna i metafory, których będziemy używać ułatwią nam zapamiętywanie zapisanej treści. Nie trzeba być artystą, znać się na sztuce, malarzach. Do rysowania wystarczy używać podstawowych 6 elementów: kropka, kreska, fala, kółko, kwadrat i trójkąt- a to chyba każdy potrafi bez problemu narysować 

1

➡️ Dlaczego sketchnotki stają się coraz bardziej popularne?
Po pierwsze używać może ich KAŻDY! Od dzieciaków uczących się dopiero trzymać kredki, po seniorów! Obrazy i proste metafory są czytelne dla osób w każdym wieku. Nasz mózg przetwarza je łatwiej niż tekst. Pomimo, że wzrok jest dominującym zmysłem człowieka, dzięki rysowaniu możemy angażujemy nasz słuch (chcemy wychwycić jak najwięcej ważnych elementów), dotykiem sprawdzamy strukturę papieru, a używając zapachowych mazaków również węch. Stymulacja polisensoryczna jest dobra metodą nauki i poznawania świata.

➡️ Wydaje się, że robienie sketchnotek jest trudne, ba! Niemożliwe.
Przede wszystkim musisz wyrzucić z siebie myśl „nie umiem rysować”, bo nie chodzi o arcydzieło, a o wartościowy zapis- wystarczy, że Ty będziesz to rozumieć.

img6

 

➡️ Jak zacząć? Prowadzisz pamiętnik/kalendarz- zacznij w nim rysować proste ikony. Zbliżają się urodziny kogoś ważnego, rocznica – wręcz prezent zapakowany w szary papier ozdobiony Twoimi rysunkami. Jesteś pilnym studentem i wszyscy kserują od Ciebie notatki – zacznij wykłady rysować – dzięki temu zapamiętasz 60-90% materiału bez konieczności kucia całą noc. Ale tak naprawdę, aby coraz bardziej poszerzać swoje horyzonty trzeba kraść! TWÓRCZO KRAŚĆ! Dzięki temu będziesz poszerzać bank ikon, eksperymentować z kolorami, układami notatek. Z czasem nie będzie Ci to, aż tak potrzebne, ale początki bez tego są trudne.

 Gdzie można wykorzystać sketchnoting?

ZACZNIJMY OD KONTRAKTU!

Kto chodź raz przeprowadził projekt w Projektorze, doskonale wie jak ważny jest KONTRAKT! A to nie dlatego, że trafiamy do trudnej grupy, czy z góry zakładamy, że dzieciaki będą się źle zachowywać. W moim przypadku głownie chodzi o fakt, że albo dzieci nie mają w swojej klasie ustalonych zasad funkcjonowania grupy, albo jest to grupa osób, które do tej pory się nie znały i nie miały szansy ze sobą współpracować.

Dlaczego on jest tak ważny?

Podczas warsztatów czy szkoleń często powstają zakłócenia. Kontrakt pozwala częściowo się przed nimi bronić, traktować jako ” tarcze” czy po prostu na wstępie je eliminować. Warto pamiętać o tym, aby każdy uczestnik się z nim zgadzał i przede wszystkim rozumiał (tyczy się zwłaszcza dzieci).

5 rzeczy o których warto pamiętać:

  •  Grupa musi rozumieć zawarte zasady w kontakcie.
    Co grupa, to zasada: szanujemy się. Ale czy uczniowie klas 1-8 faktycznie rozumieją co te słowo znaczy? Zazwyczaj nie, więc ja to rozbijam na podzasady, typu: jeden mówi reszta słuch, każdy ma prawo do swojego zdania itp.
  •  Niech to grupa wyjdzie z propozycjami zasad!
    W końcu to przede wszystkim dla nich jest ten kontrakt i umowa między każdym z nich. Warto jednak te zasady modyfikować w taki sposób, aby pasowały do harmonogramu waszych zajęć. Często, gdy z grupą tworzę kontrakt to pojawia się zasada: nie krzyczymy. Osobiście nie mam nic przeciwko krzykom,  jeśli odbywają się w odpowiedniej chwili. Dlatego zawsze jeżeli przewidziałam w swoim harmonogramie czas na głośną zabawę , to pojawiają się dwie zasady : „Kiedy jedna osoba mówi, reszta słucha” ( aby móc wytłumaczyć zasady, niejasności) oraz „Dobrze się bawimy”.
  •  Jeżeli jesteśmy w stanie zapisać zasadę bez użycia formy „Nie”, zróbmy to!
    Kontrakt nie jest po to, żeby straszyć i budować nasz autorytet przez groźne sformowania.  Jest dla uczestników, aby rozumieli, że każdy ma różne potrzeby i aby wynieść z warsztatów jak najwięcej, niezbędne jest bycie kulturalnym wobec innych.
  •  Spotykasz się z tą samą grupą na 3 projekcie?
    Prawdopodobnie kontrakt będzie zbędny. W takiej sytuacji, zamiast marnować 30 -40 minut na tworzenie tego samego kontraktu, przypomnij go ustnie lub powieś stary kontrakt. W ten sposób nie zanudzisz grupy stosując ciągle tej samej formy pracy oraz pokażesz im że im ufasz oraz dasz im prawdziwą odpowiedzialność tworzenia grupy. W razie zakłóceń zawsze możesz powiedzieć: „Co prawda na to się nie umawialiśmy, ale proszę …”
  •  Podpis – uważam, że jest ważny w grupach szkolnych, dorośli troszeczkę inaczej do tego podchodzą ( przynajmniej w grupach w których ja pracowałam). Mamy pewność, że gdy pojawi się trudna sytuacja, to żaden  uczestnik nie powie „Nie podpisałem kontraktu- nie muszę go przestrzegać.” Warto jednak pamiętać o tym, że gdy pojawia się zakłócenie lub konflikt, to należy go natychmiast rozwiązać- poświecić mu czas. Może być tak, że ktoś pomimo wytłumaczenia zasad ich nie zrozumiał lub zgodził się na ich przestrzeganie , bo tak wymagała grupa. Wtedy warto skupić się na tym, skąd się to zakłócenie bierze i jak można go rozwiązać (za tym może stać złość, niechęć, lęk). Inaczej całe warsztaty będą rozwalone i nie zrealizujesz swoich celów.

Nowy Dokument 2018-03-10 (1)_2

Jakie zasady mogą się pojawić na kontrakcie?

Pamiętaj o dostosowaniu ich do grupy i warsztatów/szkolenia. Nie warto umieszczać 1000-a zasad, skoro wiemy, że nie mają one realnego wpływu na pracę naszą i grupy.  Podczas warsztatów w Projektorze zapisuje 4-5 zasad – niezbędnych do zrealizowania naszych trzech spotkań.

  •  PUNKTULANOŚĆ – zasada ważna jeżeli prowadzimy dłuższe szkolenie , podczas którego uczestnicy mają dużo wolnego. Sama staram się nie spóźniać i jest dla mnie nie do przyjęcia spóźnianie sie uczestników ( oczywiście są sytuacje  wyjątkowe). Przez to traci grupa jak i rozwala się harmonogram, ponieważ trzeba tłumaczyć zasady/teorię kila razy. Jednak jeżeli prowadzisz np. warsztaty 5 dniowe i już drugiego dnia widzisz, że uczestnicy nie przychodzą o czasie- dowiedź się od nich jaka jest tego przyczyna. Możliwe, że są znudzeni treścią którą chcesz im przekazać, lub tak dużo od nich wymagasz, że potrzebują więcej wolnego by po prostu odpocząć i móc w pełni sił działać dalej.
  •  KAŻDY JEST CZĘŚCIĄ GRUPY – nigdy nie możemy pozwolić, aby ktoś poczuł się odrzucony/ niechciany. W takich sytuacjach należy reagować natychmiast. Każdy ma prawo przynależeć do grupy.
  •  LICZY SIĘ TU I TERAZ – jeżeli uczestnicy nie będą wiedzieli po co przyszli, co chcą wynieść z zajęć bądź czego chcemy ich nauczyć, to nigdy nie skupią się na zadaniach które im proponujemy. Dlatego ważne jest aby nasze szkolenie/projekt była tak zaprojektowany, aby nikt nie miał wątpliwości dlaczego ma się angażować na 100 % w nasze zadania.
  •  MÓWIMY WE WŁASNYM IMIENIU – zwróć uwagę na to jak uczestnicy formułują zasady kontraktu. Ważne, aby każdy wiedział, że jest odpowiedzialny za siebie, swoje czyny i mówił o swoich odczuciach, a nie w imieniu grupy.
  •  ZASADA LAS VEGAS – inaczej czterech ścian itp. Tę zasadę warto włączyć gdy wiemy, że będziemy poruszać tematy ciężkie, intymne bądź nasze zadania mogą wywołać w kimś chęć podzielnia się swoim problemami/przemyśleniami. Gdy prowadzisz zajęcia np. z  rękodzielnictwa, taka zasada zwyczajnie może przestraszyć uczestników.
  •  INDYWIDUALNOŚĆ– prawo do własnego zdania, poglądów, uczuć, bycia sobą.
  •  JEDEN MÓWI RESZTA SŁUCHA – moja najważniejsza zasada. Lubię obserwować jak ludzie ze sobą współpracują i chcą ze sobą rozmawiać, bawić się, ale najbardziej lubię gdy rozumieją, czego od nich chcę. Niestety w hałasie i przekrzykiwaniu się nigdy to się nie udaje. Ta zasada tyczy się również wypowiedzi innych ludzi, czy prezentacji opracować grup. Ważne aby każdy miał prawo się wypowiedzieć i zostać wysłuchanym przez wszystkich tak jak inni.
  •  MÓWIMY DO SIEBIE, NIE O SOBIE – obgadywanie, rozwiązywanie konfliktów. Ważne, aby uczestnicy rozwiązywali problemy odrazu, a nie swoje „zdanie” przekazywali dalej.

Czekajcie na kolejne artykuły i posty. Mam nadzieję, że się Wam spodobają. Pamiętajcie, że możecie dorysowywać dodatkowe zasady, jeżeli powstają jakieś problemy, których wcześniej nie przewidzieliśmy.

 


Po więcej materiałów od Angeliki Sak, zapraszamy na jej Fanpaga na Facebooku – facebook.com/krepovo/

Studentka matematyki na Politechnice Białostockiej. W Projektorze działa od 2 lat. Jest jednym z wielu przypadków, którzy dzięki wolontariatowi znalazła odpowiedzieć na pytanie: Co chce w życiu robić? Uwielbia podróżować, gotować i oglądać filmy.
#ProjektorToMy - podziel się wiadomością!