DOŁĄCZ ZALOGUJ KONTAKT

Wakacyjna Akademia Bezpieczeństwa i Nauki z Projektorem

Karolina Sobot, 30 sierpnia 2016

W Fundacji Rozwoju Wolontariatu dla aktywnych i doświadczonych wolontariuszy została stworzona inicjatywa „Liderzy Programu Projektor – wolontariat studencki”, która jest finansowana z grantu Polsko – Amerykańskiej Fundacji Wolności. Jej celem jest wspieranie zaangażowanych studentów w ich rozwoju osobistym na rzecz idei wolontariatu. Po zakwalifikowaniu się – wolontariusze mogą wybrać jedną ze ścieżek rozwoju: Ambasadorzy Projektora (przygotowywanie działań aktywizujących nowych studentów poprzez autorskie projekty) lub Animatorzy Social Media (promocja działań fundacji i aktywność w social mediach). W czasie udziału w inicjatywie – studenci mogą starać się o dofinansowanie ich autorskich projektów.

Dzisiejszy tekst  opisuje pierwszy autorski projekt zorganizowany w ramach ścieżki Ambasadorzy Projektora  przez Angelikę Kosakowską oraz Angelikę Sak. Zapraszamy do zapoznania się  ze sprawozdaniem z „Wakacyjnej Akademia Bezpieczeństwa i Nauki z Projektorem (WABiN z Projektorem)  zrealizowanej w dniach  8 – 10 lipca na Podlasiu.

Akcja miała na celu integracje działających wolontariuszy oraz  promowanie działań Fundacji Rozwoju Wolontariatu wśród studentów i społeczności lokalnej. W jej ramach został zorganizowany 3 dniowy wyjazd, podczas którego zrealizowano Noc Odkrywców, Akademię Bezpieczeństwa oraz szkolenie  wolontariuszy z zakresu pierwszej pomocy przedmedycznej i zasad realizacji projektów wakacyjnych.

Wraz z Angeliką Kosakowską i Arturem Gryczem  nie mieliśmy zbyt dużo czasu na zorganizowanie tego wydarzenia, ponieważ wyniki o przyznaniu dofinansowania były ogłoszone 17 czerwca , a inicjatywa ruszyła już 8-10 lipca. Zaczęłyśmy od wyboru odpowiedniej szkoły.Wybór padł na  szkołę w Knyszynie. Pomimo wakacji udało nam się spotkać z dyrektorem szkoły Panem Adamem Śledziewskim i burmistrzem Panem Jarosławem Antonim Chmielewskim. W Knyszynie zorganizowałyśmy dla studentów Noc Odkrywców  i szkolenie z pierwszej pomocy. Następnie w Goniądzu przy wsparciu lokalnych władz zrealizowaliśmy dla uczniów  Akademię Bezpieczeństwa.

Kolejnym krokiem była rekrutacja dwudziestu wolontariuszy do udziału w inicjatywie. Początkowo zaplanowaliśmy spływ kajakowy Biebrzą, niestety nie dopisywała pogoda. Artur wykazał się pomysłowością i  zorganizował wycieczkę do Tykocina. W dniu wyjazdu,  8 lipca, stresowałam się nadchodzącym wydarzeniem.  Na szczęście to były tylko niepotrzebne obawy. Po przyjeździe z Białegostoku do Knyszyna rozgościliśmy się w jednej z sal gimnastycznych w której nocowaliśmy. Szybko wzięliśmy się do pracy, by przygotować sale na zajęcia w ramach Nocy Odkrywców. Podczas warsztatów wolontariusze pokazywali: jak zdejmować odciski palców, działanie robotów, mrówkę, która chodzi w nieskończoność, działanie silnika wodorowego czy pokaz musztry i możliwość postrzelania z replik broni używanej w czasie II wojny światowej. Po zakończeniu urządziliśmy sobie zawody strzeleckie, których niekwestionowanymi liderkami zostały dziewczyny!

Sobotę rozpoczęliśmy od szkolenia z zakresu pierwszej pomocy. Studenci byli  zainteresowani wykładem i ćwiczeniami, które wykonywaliśmy. Po szkoleniu ruszyliśmy na wycieczkę do Tykocina. Zostaliśmy oprowadzeni przez przewodnika po synagodze i wystawie stałej Muzeum Miasta Tykocin, następnie zwiedziliśmy kościół i zamek.  Potem pojechaliśmy do Goniądza, gdzie ugoszczono nas w szkole.

Ostatni dzień zaczęliśmy  od  Akademii Bezpieczeństwa. Podczas zajęć mieliśmy okazję przekazać  wiedzę uczniom  na temat udzielania pierwszej pomocy. Przyswoiliśmy wiedzę w najpraktyczniejszy sposób – ucząc innych. Ku mojemu zaskoczeniu, dzieci w wieku 9 – 11 lat posiadały już podstawowe informacje i wiedzę na temat niesienia pomocy poszkodowanym. Pobyt w Goniądzu zakończyliśmy obiadem, który przygotowała mama Angeliki Kosakowskiej. Pozdrawiamy Panią Barbarę!

Gdy siedziałam w autobusie miejskim wracając do domu, miałam okazję wykorzystać  wiedzę zdobyta na szkoleniu. Starszy pan zasłabł i spadł z krzesła. Bez namysłu zareagowałam i zaczęłam udzielać mu pierwszej pomocy. Na szczęście Panu nic poważnego się nie stało. Wiem, że gdyby nie udział w WABiN z Projektorem, to wpadłabym w panikę i nie zareagowałabym odpowiednio.

Podczas akcji  nauczyłam się wiele o sobie, rozwinęłam swoje kompetencje i poznałam wielu ciekawych ludzi. Poniżej kilka słów od koordynatorki akcji Angeliki Kosakowskiej.

Bardzo ucieszyła mnie informacja, że mój projekt uzyskał dofinansowanie w ramach inicjatywy „Liderów programu PROJEKTOR – wolontariat studencki”. Od razu zadzwoniła do Angeliki  Sak i Artura Grycz, którzy zgodzili się pomóc mi w koordynowaniu całego projektu. Czasu było niewiele więc od razu zabraliśmy się do pracy. Staranny plan oraz jasny podział obowiązków spowodował, że wszystko szło szybko i sprawnie. W międzyczasie zdążyliśmy nawet zrealizować projekt wakacyjny w Gdańsku. Bardzo cieszę się, że WABiN z Projektorem cieszył się zainteresowaniem wśród studentów. Słyszałam również pytania czy ponownie zorganizujemy podobne wydarzenie? W tych momentach czułam, że nasz wysiłek się opłacił. 1 akcja pokazała potencjał studentów podlaskich uczelni. Wiem również, że z pomocą mojej Projektorowej ekipy: Angeliki i Artura jestem wstanie sprostać każdemu projektowi, który wymyślimy.  Dziękuję wszystkim, którzy pracowali na nasz wspólny sukces.

Angelika Sak

#ProjektorToMy - podziel się wiadomością!