Chat with us, powered by LiveChat

Zostało tylko 60 miejsc
dla wolontariuszy!

Zostało tylko 70 miejsc
dla wolontariuszy!

Blog

Praktyczny poradnik warsztatowy

DSC_4858
Blog

Praktyczny poradnik warsztatowy

Drogi Nauczycielu, Twoja wiedza na temat grupy uczniów, narzędzi edukacyjnych oraz doświadczenie zdobyte w pracy z dziećmi jest bezcenne i pomocne za każdym razem. Jeśli zastanawiasz się jak wspomóc wolontariuszy odwiedzających Twoją szkołę, oto kilka porad napisanych na podstawie mojego doświadczenia ze współpracy z nauczycielami z poprzednich edycji warsztatów z Projektorem.

Każde warsztaty z Projektorem są czymś nowym, zarówno dla nauczycieli, jak i dla studentów. Nie ważne ile razy wolontariusz prowadził zajęcia w swojej wolontariackiej karierze, wizyta w innej klasie, szkole i miejscowości jest nowym doświadczeniem i przeżyciem. Wiedza i doświadczenie wyniesione z poprzednich doświadczeń to podstawa, ale nowa grupa warsztatowa zawsze niesie za sobą dreszczyk ekscytacji i świeżości. 


Jednym z najważniejszych elementów wspólnej pracy jest KOMUNIKACJA. Pierwszy krok to nawiązanie relacji. Czasami kontakt telefoniczny jest stresujący, to fakt, ale znalezienie nici porozumienia i źródła wiedzy (jakim jest nauczyciel) oraz umówienie się na daty warsztatów to podstawa, która przybliża do realizacji wielkich rzeczy! Brak odpowiedzi z jednej czy drugiej strony to dodatkowy i niepotrzebny stres. Warto również pamiętać, aby w dzień warsztatów być pod telefonem, np. w przypadku opóźnienia pociągu, wskazania najlepszej drogi itp. Warto pamiętać, że wzajemne wsparcie i empatia dodają otuchy podczas tego wyzwania.

SZACUNEK względem swojego czasu i wysiłku włożonego w realizację projektu, to drugi i również ważny punkt. Przygotujmy odpowiednią przestrzeń do prowadzenia warsztatów, uprzedźmy dzieci lub młodzież, zabierzmy potrzebne materiały i miejmy świadomość, że każdy z obecnych jest ważny. Wolontariusz prowadzi warsztaty według pewnej metody, nauczyciel czuwa nad bezpieczeństwem
a uczniowie korzystają z obecności studentów.

Najważniejszy (dla mnie osobiście) punkt odnosi się do PRZYJAZDU I ODJAZDU. Wolontariusze dojeżdżający do bardzo małych miejscowości, potrzebuje nieraz wiedzy nauczyciela na temat lokalnej komunikacji miejskiej, połączeń i dróg. Niektórzy wolontariusze przyjeżdżają swoim własnym samochodem, jeśli posiadacie wskazówki na temat najlepszej drogi jaką można dojechać lub wiecie, że gdzieś droga jest zamknięta, a nawigacja mogła tego nie uwzględnić to koniecznie dajcie o tym znać! Nie bójcie się wspominać o jak największej ilości szczegółów, lepiej wiedzieć za dużo niż za mało – mi osobiście zdarzyła się sytuacja, że musiałam najpierw ustalić w jakiej gminie leży miejscowość, do której chcę dojechać, gdyż były takie dwie w jednym województwie. Miałam również sytuację, że według rozkładu powinnam czekać na przystanku  TESCO, jednak moje poszukiwania marketu TESCO, przy którym spodziewałam się przystanku były bezskuteczne. Ostatecznie okazało się, że marketu dawno nie było, ale nazwa przystanku została. 

Kolejna rzecz dotyczy LOGISTYKI WARSZTATÓW. Drogi nauczycielu, kiedy zgłaszasz klasę do programu, zorientuj się, czy w sali, w której będą przeprowadzane zajęcia jest rzutnik i laptop. Jeśli ich nie ma, to też jest w porządku, ważne jest jednak aby wolontariusz wiedział, czy przynosić swój własny laptop i czy będzie możliwość wyświetlania prezentacji na rzutniku lub nie. Jest to informacja potrzebna do przygotowania materiałów na zajęcia. 

Ważny jest zaplanowany HARMONOGRAM warsztatów. Wolontariusz potrzebuje minimalnie 15 minut przed zajęciami, aby wszystko przygotować, rozłożyć, dzięki temu poprowadzi bardziej efektywnie zajęcia, nie marnując czasu z godziny lekcyjnej i mniej się stresując. W przygotowaniach do zajęć pomocna może być wasza WIEDZA TECHNICZNA np. pomoc z podłączeniem laptopa do rzutnika, włączeniem go itp.

Na koniec zostawiłam bardzo istotną kwestię –  OBECNOŚĆ OPIEKUNA PODCZAS ZAJĘĆ. Obserwuj rozwój sytuacji i wesprzyj, ale nie wyręczając ani uczniów, ani wolontariusza. 

Jedna z najważniejszych myśli przy realizacji warsztatów, zarówno od strony nauczyciela jak i wolontariusza to uświadomienie sobie wspólnego celu – przygotowanie wartościowych warsztatów dla uczniów, które na pewno będą niezapomnianym spotkaniem.

Mam nadzieję, że ten praktyczny poradnik będzie przydatnym narzędziem do współpracy. Życzę owocnego kolejnego nowego roku szkolnego.

Popularne wpisy