Chat with us, powered by LiveChat

Zostało tylko 70 miejsc
dla wolontariuszy!

Blog

Warsztaty w szkole oczami wolontariusza

IMG_9219
Blog / Wolontariat

Warsztaty w szkole oczami wolontariusza

Zanim studenci/studentki dotrą do szkoły, gdzie poprowadzą warsztaty, wiele czasu poświęcają na przygotowanie scenariusza zajęć, materiałów dla uczniów, wyszukują połączenia i opracowują plany swojej podróży. Dla wielu studentów jest to ekscytujące wydarzenie i niecierpliwie oczekują daty wyjazdu. Niektórzy wyruszają na warsztaty pierwszy raz, a inni realizują je po raz kolejny. W każdym przypadku pojawia się nutka ekscytacji spotkania grupy uczniów, innych nauczycieli i przyjęcia przez inną placówkę.

Basia napisała jak to wyglądało w jej przypadku…

Do tej pory uczestniczyłam w trzech wyjazdach projektorowych. Przygotowania do warsztatów są dla mnie za każdym razem okraszone niecierpliwością i nutką ekscytacji. Co tym razem ciekawego usłyszę od dzieci? Jakimi historiami podzielą się ze mną? Co mnie rozbawi? Co zainspiruje? Za każdym razem zaskakuje mnie ich poczucie humoru i energia życia. Gdy daje im swoją uwagę oraz stwarzam atmosferę zaufania to dzieci zaczynają uruchamiać wyobraźnię i nabierają odwagi w wyrażaniu swoich opinii. Dlatego, moim zdaniem, tak ważne jest wsparcie i prawdziwe zainteresowanie dzieckiem. Fakt, że może bez skrępowania wyrażać swoje opinie, które spotykają się ze zrozumieniem, przyczynia się do budowania poczucia wartości i pewności siebie.

Na projekcie w ramach Wakacyjnych Warsztatów z Projektorem, pierwsze momenty po przekroczeniu progu sali były bardzo podobne jak doświadczenia z poprzednich warsztatów. Wśród dzieci panował mały harmider, każdy trochę pogrążony w swoim świecie, bądź zabawą z kolegami i koleżankami. Bardzo pomogło nam (mi i drugiej wolontariuszce), kiedy Opiekunka grupy, zaczęła nas przedstawiać. To skierowało wzrok dzieci w jej kierunku, i niemal natychmiast zwróciły na nas uwagę. Były wyraźnie zaciekawione: ,,a kto tu przyjechał?”, ,,a co to za nowe panie”?

Zajęcia zaczynają się od zadbania o zasady współpracy, aktywizacji grupy i ćwiczeń integrujących grupę. Uwielbiam ten moment, gdy u dzieci pojawia się zaskoczenie bo  zauważają, że na serio chodzi tu o zabawę i nikogo do niczego się nie zmusza.  Bardzo wspierające dla nas wolontariuszy, jest zaangażowanie dzieci. Często dopiero zaczynamy budować swój warsztat, dlatego tym bardziej cenimy ich inicjatywę. Ja sama czuję się niekomfortowo, kiedy jako osoba obca, muszę zwrócić kilkukrotnie uwagę i prosić o skupienie się dziecka, które nie jest zainteresowane zajęciami (niestety często zdarzają się takie pojedyncze przypadki w grupach). Wówczas nieoceniona jest interwencja nauczyciela lub opiekuna, który jest dla nich znany i ma wypracowany autorytet. Bardzo wspierające jest także to, że program pokrywa koszty materiałów dydaktycznych. Dzieci mogą korzystać z nich przy okazji różnych ćwiczeń. Nie muszą to być jakieś wymyślne przedmioty – wystarczy kawałek bibuły, wstążki i kleju, a one są w stanie z tego zrobić strój wojownika ninja lub księżniczkę królestwa muzyki. Bardzo pomagają ćwiczenia podsumowujące dany dzień zajęć, szczególnie te anonimowe. Dzieci są szczere i jeśli coś im się nie podobało lub chciałyby zmiany, to wspominają o tym.

Nie mogę nie wspomnieć o wspaniałych osobach jakie poznałam przy okazji realizacji projektu. Ludzie, z którymi pracowałam w ramach wolontariatu są wyjątkowo inspirujący, z pragnieniem robienia czegoś więcej poza studiowaniem i chęcią do odkrywania tego co oferuje świat. Współpraca z takimi osobami jest przyjemnością. W czasie odpoczynku, miałam okazję porozmawiać z nimi na wspólne tematy, a było ich wiele, ponieważ pracując z Projektorem, mamy zbliżone spojrzenie na świat i podobne wartości.

Drogę powrotną spędzam na przeglądaniu zdjęć z projektu i ewaluacji. Nieraz się zakręci łza w oku, szczególnie po Wakacyjnych Warsztatach, które trwają trzy dni. Jeszcze nieco ponad roku temu nie uwierzyłabym, że tyle czasu wystarczy, aby przywiązać się do grupy. Najwidoczniej działa to też w drugą stronę ponieważ słyszałam od dzieci zdania typu ,,te zajęcia powinny trwać cały rok!” co jest dowodem na trafność i słuszność realizacji programu Projektor w szkołach.

Popularne wpisy