Chat with us, powered by LiveChat

Zostało tylko 70 miejsc
dla wolontariuszy!

Blog

Grunt to współpraca!

7
Blog / Uncategorized / Wolontariat

Grunt to współpraca!

Co bywa najtrudniejsze podczas prowadzenia zajęć przez Wolontariuszy i Wolontariuszki w szkołach? Co może zbudować pierwszy kontakt Nauczyciela z Wolontariuszami? Jak sprawić, aby z tych zajęć wszyscy skorzystali jak najwięcej? Dominik, wolontariusz Programu PROJEKTOR, twierdzi, że podstawa to współpraca, z niej wychodzi dużo dobra.

Drogi Nauczycielu, wyobraź sobie, że do Twojej szkoły ma przyjechać student-wolontariusz, który poprowadzi zajęcia z uczniami w ramach Programu PROJEKTOR. To dla niego ekscytujące wydarzenie, a jego pierwszy kontakt z Tobą jako nauczycielem, będzie kluczowym, a czasami nawet najbardziej stresującym elementem całego projektu.

Pierwsze wrażenie to moment, kiedy każdy z nas, niezależnie od doświadczenia, odczuwa niepewność. Dla studentów, którzy są dopiero na początku swojej drogi zawodowej, ta sytuacja może być szczególnie emocjonująca, dlatego warto stworzyć jak najbardziej przyjazną przestrzeń. Pierwszym krokiem może być telefon lub wiadomość do Wolontariusza lub Wolontariuszki. Początek kontaktu ma znaczenie organizacyjne, ale również pierwszego ośmielenia do przyjazdu. Na pewno należy ustalić kwestie techniczne tj. data i godzina zajęć, sposób przyjazdu, to warto również wprowadzić studenta w świat szkoły i klasy, do której niebawem przyjedzie. Powiedz, jakim typem nauczyciela jesteś, jakie są Twoje doświadczenia z uczniami, co ich motywuje, co ich ciekawi. Dzięki temu student poczuje się pewniej, bo będzie wiedział, czego może się spodziewać.

Dla Wolontariusza często jest to pierwsze doświadczenie w pracy z dziećmi, a każde takie spotkanie to okazja do nauki. Świadomość, że po drugiej stronie ma kogoś otwartego i gotowego do pomocy, pomoże zredukować stres przed oceną i zbudować z Tobą partnerską relację. To zaowocuje dużą większą otwartością i kreatywnością w pracy z uczniami. A może sam masz w sobie ciekawość kim są wolontariusze, którzy niebawem przyjadą na zajęcia? Chcesz poznać mocne strony, pomysł na zajęcia, pasje, które można wykorzystać jako temat na zajęciach? Czasem studenci sami nie są świadomi jaki potencjał mogą wykorzystać w pracy z dziećmi. Warto wspomnieć również o możliwych wyzwaniach – czy w klasie są dzieci bardziej nieśmiałe, które potrzebują więcej uwagi? A może masz grupę bardzo aktywną, którą trudno skupić na jednym zadaniu? Tego typu informacje to dla Wolontariusza bezcenna wiedza, która pomoże mu lepiej się przygotować. Dobra współpraca zaczyna się od zrozumienia.

A kiedy wreszcie nadejdzie ten dzień zajęć i studenci przyjadą do szkoły to w natłoku Twoich obowiązków przywitaj ich proszę chociaż uśmiechem. Może uda się znaleźć kilka dodatkowych minut, aby przedstawić wolontariuszy klasie. To drobny gest, ale pomoże przełamać lody i sprawi, że goście poczują się swobodniej. Jeśli dzieci zobaczą wolontariusza jako kogoś „bliskiego”, łatwiej będą z nim współpracować.

Twoja obecność podczas warsztatów to duże wsparcie dla studentów. Pamiętaj, że Wolontariusz nie musi znać wszystkich odpowiedzi i nie musi być ekspertem od każdej sytuacji w klasie. Ty najlepiej znasz swoje dzieci i czasem warto dyskretnie wesprzeć, gdy zauważysz, że coś idzie nie tak. Może to być proste podpowiedzenie, jak zapanować nad grupą, lub pomoc w przekierowaniu uwagi uczniów, kiedy tracą koncentrację.

Jeśli zauważasz wkład i wysiłek w przygotowanie zajęć oraz te mocne strony u Wolontariuszy to powiedz im o tym. Jeśli widzisz też obszary do rozwoju to będzie również cenna wiedza dla młodych, rozwijających się osób. Uznanie ze strony osoby bardziej doświadczonej zawsze buduje pewność siebie i motywację do dalszej pracy. Dla studenta to bardzo ważne, aby wiedzieć, że jego starania są doceniane, zwłaszcza że często wkłada w to wiele serca i energii.

Dzieci często reagują inaczej na nową osobę – czasami stają się bardziej otwarte, zaczynają się angażować w rzeczy, które wcześniej były dla nich trudne. Zajęcia mogą być dla Ciebie dobrą okazją do obserwacji grupy, zachowania i reagowania.  Tego typu warsztaty mogą odkryć przed Tobą zupełnie nowe strony Twojej klasy, które trudno jest dostrzec codziennie w biegu.

Pierwszy kontakt wolontariusza z nauczycielem to kluczowy moment, który może zdecydować o powodzeniu całego projektu. Pamiętaj, że student, który przychodzi do Twojej klasy, potrzebuje wsparcia, zrozumienia i otwartości. Dzięki temu będzie mógł zrealizować warsztaty z pasją i zaangażowaniem, a Twoi uczniowie będą mieli szansę przeżyć coś wyjątkowego. Ciepła, partnerska współpraca to podstawa, by obie strony wyniosły z tego doświadczenia jak najwięcej – zarówno Ty, wolontariusz, jak i przede wszystkim dzieci.

Dominik Witkowski

Student 1 roku studiów magisterskich na kierunku filologia hiszpańska na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. W Programie PROJEKTOR działa od ponad roku zarażając dzieci swoimi pasjami. Jego główny obszar zainteresowań to język, literatura i kultura krajów romańskich.

Popularne wpisy