Chat with us, powered by LiveChat

Zostało tylko 70 miejsc
dla wolontariuszy!

Blog

Narzędzia krytycznego myślenia w nauczaniu języków obcych

Grafiki do newslettera (1)
Blog / Inspiracje edukatorów

Narzędzia krytycznego myślenia w nauczaniu języków obcych

Krytyczne myślenie jest kluczową umiejętnością, która może wzbogacić naukę języków obcych, pomagając uczniom nie tylko poprawnie używać języka, ale także rozumieć kontekst kulturowy, analizować przekazy i podejmować świadome decyzje językowe. W tym artykule przedstawiono narzędzia, strategie i aplikacje oraz strony internetowe, których warto używać do rozwijania krytycznego myślenia u uczniów podczas lekcji języków obcych w szkole jak i indywidualnej nauki.

Jak w praktyce wspierać krytyczne myślenie ucząc języków obcych? 

W kontekście języków obcych, krytyczne myślenie rozwija umiejętność analizy tekstów, refleksji nad różnymi punktami widzenia oraz oceny argumentów. W trakcie nauki języków, uczniowie często spotykają się z materiałami, które wymagają zrozumienia nie tylko dosłownego znaczenia słów, ale także kontekstu kulturowego, ukrytych założeń i potencjalnych skutków danego stwierdzenia.  Dlatego tak ważne jest trenowanie krytycznego myślenia. Można wymienić kilka aktywności wspierających nauczyciela w tym zadaniu.

  1. Analizy różnych źródeł informacji (np. artykułów prasowych, blogów, podcastów). Spotyka się to z uznaniem młodzieży, czyni lekcje ciekawszymi oraz może rozwijać umiejętności uczniów jak i nauczycieli dzięki dostarczaniu aktywnej wiedzy.
  2. Ocena rzetelności informacji (np. wiadomości z różnych krajów). Ta umiejętność jest jedną z najistotniejszych w ćwiczeniu krytycznego myślenia. Rozróżnianie “fake newsów” i coraz powszechniejszych przy szybkim rozwoju technologii “deepfake’ów”, przygotowuje młodych ludzi do życia we współczesnym świecie oraz chroni ich przed różnego rodzaju manipulacjami.
  3. Zrozumienie i refleksja nad różnymi kulturami oraz ich wpływem na sposób komunikacji. Ta umiejętność jest kluczowa przy częstym obecnie podróżowaniu młodych ludzi do innych krajów.
Przykład 1 –  Analiza tekstów rozwijająca krytyczne myślenie

Analiza tekstów to jedno z najskuteczniejszych ćwiczeń rozwijających krytyczne myślenie. Praca z tekstami takimi jak artykuły prasowe, eseje, reklamy czy literatura pozwala uczniom na naukę rozumienia intencji autora oraz porównywanie różnych perspektyw.

Przykład ćwiczenia:

  • Wybierz artykuł z jednej z poniższych stron:
  • BBC Learning English – oferuje autentyczne materiały na różne poziomy językowe.
  • The Guardian – źródło pełne tekstów na temat współczesnych wydarzeń i problemów społecznych.
  • News in Levels – wiadomości dostosowane do różnych poziomów zaawansowania językowego. 

Po przeczytaniu wybranego artykułu poproś uczniów, aby odpowiedzieli na pytania:

  • Jaki jest główny argument autora?
  • Jakie dowody wspierają ten argument? Czy są one wystarczająco przekonujące?
  • Jakie są możliwe alternatywne interpretacje tego tekstu?
  • Czy tekst ma jakieś ukryte założenia lub uprzedzenia?

Rozszerzenie ćwiczenia: 

Poproś uczniów o porównanie artykułu z różnymi źródłami na ten sam temat. Mogą korzystać z Reuters lub Al Jazeera, aby zobaczyć, jak różne media relacjonują te same wydarzenia, co otworzy dyskusję na temat wpływu perspektyw kulturowych na przekaz informacji. Jest to wspaniałe ćwiczenie dające młodzieży możliwość interpretacji poszczególnych tekstów kulturowych lub informacyjnych. Ta umiejętność jest kluczowa m.in. przy przygotowaniu się do egzaminu maturalnego.

Przykład 2 – Debaty na różne tematy kulturowe i społeczne

Debaty językowe są idealnym sposobem na rozwijanie krytycznego myślenia, gdyż zmuszają uczniów do przemyślanego formułowania argumentów, analizowania dowodów oraz aktywnego słuchania innych. Tematy powinny być ciekawe i wywołujące kontrowersje, aby zmotywować uczniów do aktywnego udziału.

Przykłady tematów do debat:

  • Czy media społecznościowe przynoszą więcej korzyści czy szkód?
  • Jak globalizacja wpływa na języki i kultury narodowe?
  • Czy technologie takie jak AI powinny być szeroko wykorzystywane w edukacji?

Jak przeprowadzić debatę:

  • Podziel uczniów na dwie grupy (za i przeciw).
  • Każda grupa przygotowuje argumenty na poparcie swojej tezy.
  • Przeprowadź debatę, zachęcając uczniów do logicznej analizy argumentów przeciwnika.

Przydatne strony:

  •  idebate.org – strona z szeroką bazą tematów do debat oraz instrukcji, jak je prowadzić.
  • TEDx Talks: Wykłady dostępne na TEDx są doskonałym źródłem inspiracji na tematy debat. Wystąpienia takie jak „How Language Shapes the Way We Think” wygłoszonej przez Lera Boroditsky czy „Inside the Mind of Master Procrastinator” Tima Urbana mogą być podstawą do ciekawych dyskusji na temat związku języka z percepcją rzeczywistości czy przyczyniać się się do zrozumienia tematu bliskiego nam wszystkim.
Przykład 3 – Analiza materiałów wizualnych i wideo

Wideo i obrazy są silnymi nośnikami informacji, a ich analiza rozwija krytyczne myślenie, ponieważ uczniowie muszą zastanowić się nie tylko nad przekazem, ale także nad tym, jakie techniki wizualne są używane, aby wpłynąć na odbiorcę.

Przykład ćwiczenia: 

Wybierz krótką reklamę lub klip filmowy, np. z YouTube Ads (https://www.youtube.com/ads), i poproś uczniów o analizę.

  • Jakie emocje wywołuje reklama?
  • Jakie techniki wizualne zostały zastosowane, aby przekonać odbiorcę?
  • Jakie przesłanie ma reklama i kto jest jej docelowym odbiorcą?

Rozszerzenie ćwiczenia:  

Oglądaj filmy dokumentalne dostępne za darmo na platformach takich jak YouTube. a następnie dyskutuj z uczniami na temat przedstawionych faktów i opinii.

Bardzo polecam również obejrzenie z uczniami dłuższego filmu dokumentalnego pod tytułem „The Social Dilemma” i analizę zawartych w nim tez oraz treści. Film budzi zawsze duże emocje wśród moich uczniów i uważam, że każdy nauczyciel języków obcych, ale również wychowawca, powinien go obejrzeć ze swoimi wychowankami podczas zajęć językowych lub podczas godziny wychowawczej.

Przykład 4 – Zadania typu „Think-Pair-Share”

Metoda „Think-Pair-Share” zachęca uczniów do refleksji i dyskusji nad wskazanym problemem. Jest to świetne ćwiczenie na rozwijanie krytycznego myślenia, gdyż pozwala uczniom analizować problem najpierw samodzielnie, a następnie konfrontować swoje przemyślenia z partnerem lub całą grupą.

Przykład ćwiczenia: 

Zadaj pytanie: „Jakie są główne różnice między stylem komunikacji w krajach anglojęzycznych a w Polsce?”.

  • Uczniowie najpierw zastanawiają się nad odpowiedzią indywidualnie.
  • Następnie dzielą się swoimi wnioskami w parach.
  • Na koniec każda para przedstawia swoje przemyślenia na forum klasy.

Dzięki temu uczniowie mogą porównać różne podejścia i dowiedzieć się, jak inne osoby interpretują ten sam problem.

Narzędzia i aplikacje wspierające krytyczne myślenie

Kahoot – interaktywna platforma do tworzenia quizów, która angażuje uczniów w zabawę i jednocześnie rozwija ich umiejętność analizowania i rozwiązywania problemów.

Przykład zastosowania: 

Stwórz quiz oparty na analizie tekstów, w których uczniowie muszą ocenić intencje autora lub zidentyfikować ukryte założenia. Dzięki temu uczniowie uczą się nie tylko powierzchownego rozumienia tekstów, ale także ich głębszej analizy.

Padlet – cyfrowa tablica, na której uczniowie mogą wspólnie gromadzić informacje, dzielić się pomysłami i tworzyć wspólne projekty. Jest to doskonałe narzędzie do pracy nad zadaniami wymagającymi analizy i krytycznego myślenia.

Przykład zastosowania: 

Zadawaj uczniom pytania dotyczące współczesnych problemów społecznych, np. wpływu mediów na postrzeganie rzeczywistości. Uczniowie mogą zamieszczać swoje odpowiedzi na Padlet i dyskutować na temat różnych punktów widzenia. Padlet daje też uczniom oraz nauczycielom możliwość gromadzenia ciekawych materiałów i wykorzystania ich ponownie z młodszymi uczniami. Genialnie nadaje się również do powtórek językowych.

TED-Ed – oferuje krótkie filmy edukacyjne z pytaniami, które pomagają uczniom w analizie i refleksji nad omawianymi tematami.

Przykład zastosowania:  

Obejrzyj z uczniami wystąpienie takie jak “The Danger of a Single Story”  wygłoszone przez Chimamanda Ngozi Adichie i zadaj pytania otwarte:

  • Jakie są konsekwencje jednostronnego postrzegania świata?
  • Jakie inne przykłady „jednej historii” można znaleźć w społeczeństwie?

Duolingo – jest jedną z najbardziej popularnych aplikacji do nauki języków, oferującą ćwiczenia z gramatyki, słownictwa i struktury zdań.

Przykład zastosowania:  

Poza tradycyjnymi ćwiczeniami, zachęcaj uczniów do refleksji nad zdaniami, które tworzą. Jakie konteksty kulturowe kryją się za tymi zdaniami? Jakie różnice można zauważyć w porównaniu z rodzimym językiem?

Critical Thinking Toolkit – oferuje różnorodne narzędzia i materiały do rozwijania krytycznego myślenia w nauczaniu, w tym darmowe scenariusze zajęć.

Przykład zastosowania: 

Korzystaj z gotowych scenariuszy lekcji, aby wprowadzać elementy analizy, oceny dowodów oraz rozwiązywania problemów na wyższych poziomach językowych.

Podcasty i materiały audio – to doskonałe narzędzie rozwijające słuchanie, ale także krytyczne myślenie. Słuchanie różnych punktów widzenia w audycjach uczy uczniów analizy wypowiedzi, oceniania argumentów i refleksji nad poruszanymi tematami.

Przykłady podcastów:

  • The English We Speak (BBC Learning English) – krótki podcast, w którym omawiane są ciekawe idiomy i wyrażenia. Po jego odsłuchaniu uczniowie mogą dyskutować, jak dany idiom odzwierciedla kulturę i kontekst społeczny.
  • Global News Podcast (BBC) – codzienny podcast informacyjny, który może być doskonałym punktem wyjścia do analizy różnic w relacjonowaniu wydarzeń na świecie. Świetnie wzbogaca również słownictwo i ćwiczy wymowę.

Stosowanie powyższych narzędzi i metod w nauczaniu języków obcych nie tylko wzbogaca umiejętności językowe uczniów, ale także rozwija ich krytyczne myślenie. Wprowadzenie tych technik pomaga uczniom zrozumieć głębszy sens komunikacji i przygotowuje ich do bardziej świadomego i refleksyjnego korzystania z języka. A w obecnym świecie są to umiejętności kluczowe.

Popularne wpisy