Chat with us, powered by LiveChat

Zostało tylko 70 miejsc
dla wolontariuszy!

Blog

Nauczyciele & Wolontariusze, czyli współpraca na rzecz uczniów

DSC_5145
Blog / Wolontariat

Nauczyciele & Wolontariusze, czyli współpraca na rzecz uczniów

Wolontariusze i wolontariuszki jadą do szkoły z nowymi pomysłami oraz plecakami pełnymi energii, ale czasem również z obawami związanymi z nieznanym środowiskiem. Dzięki Wam, drodzy Nauczyciele i drogie Nauczycielki oraz Waszemu doświadczeniu, mogą poczuć się pewniej i poprowadzić owocne zajęcia dla uczniów. Nasza Ambasadorka opisuje kilka praktycznych wskazówek wspierających studentów i studentki odwiedzających szkoły w ramach Programu PROJEKTOR.

Studenci i studentki jadą do szkoły

Dla studentów i studentek biorących udział w Programie PROJEKTOR, zajęcia z uczniami to często pierwsze postawienie się w roli prowadzącego/ej warsztaty klasowe. Takie przedsięwzięcie przynosi zarówno korzyści uczniom, ale również młodym wolontariuszom/kom. To okazja do rozwijania pewności siebie, nauki zarządzania grupą oraz budowania poczucia sprawczości. Jednakowo, jest to również duże wyzwanie – nie zawsze wiadomo czego się spodziewać w tak dynamicznym otoczeniu, w którym nauczycie czują się jak ryba w wodzie. W tej sytuacji, to właśnie Wy, nauczyciele, możecie odegrać kluczową rolę. 

Dla niektórych wolontariuszy/szek powrót do szkoły to konfrontacja z ich własnymi wspomnieniami z czasów szkolnych, czasem śmiesznych a niekiedy trudnych momentów. Studenci mają różne wyobrażenia o tym, jak poprowadzą zajęcia, jacy będą uczniowie, jaki będzie rezultat warsztatów. Po powrocie do domu mogą pojawić się pytania typu:

  • Dlaczego nie wiedziałam/em tego wcześniej?
  • Myślałam/em, że klasa będzie zupełnie inna…
  • Czemu nikt mnie nie uprzedził o…?

Czy niektórych sytuacji można uniknąć? Oczywiście! Kluczowa w tym procesie jest efektywna komunikacja między nauczycielem/ką a studentem/kami. To Wy, jako doświadczeni nauczyciele, znacie klasę, jej potrzeby, predyspozycje, wiecie jak mogą zachować się konkretne osoby, a student/ka z entuzjazmem przychodzi do  Waszej przestrzeni. Przynosi ze sobą materiały na zajęcia, ale również trochę obawy w związku z przyjęciem przez klasę i pracowników szkoły. Wasza rola jako gospodarzy tego miejsca jest kluczowa: dzięki miłemu przyjęciu wolontariusze mogą nabrać odwagi i powietrza w płuca, aby śmiało poprowadzić zaplanowane zajęcia.

Ale jak to zrobić? Jak stworzyć atmosferę służącą motywacji?

Zadbajcie o pierwszy kontakt

Aby współpraca z wolontariuszem przebiegała pomyślnie, ważne jest, by już od początku budować otwartą i przyjazną relację. Warto szczególnie zadbać o pierwszy kontakt, który często ma formę rozmowy telefonicznej. Istotne jest podzielenie się swoimi doświadczeniami,  nie tylko zawodowymi. Rozmowa o wspólnych pasjach, zainteresowaniach (np. ulubiony serial, hobby) może pomóc studentowi poczuć się bardziej swobodnie. Warto opowiedzieć w kilku zdaniach o klasie…

Przekaż kluczowe informacji o klasie

Kolejny krok to przekazanie istotnych informacji o klasie, z którą będzie pracował. To jakbyście wyjaśniali gościowi, jakie panują zwyczaje w Waszym domu, co mu pomoże zrozumieć, jak się w nim poruszać. Pamiętaj aby poruszyć informacje takiej jak:

  • Charakterystyka klasy. Przekaż, jaka jest klasa, z którą wolontariusz będzie pracował. Czy jest to grupa spokojna, czy raczej energiczna? Informacje te pomogą studentowi dostosować swoje plany do realnych warunków. Czy jest zgrana, czy może właśnie trwa konflikt itp.
  • Specjalne potrzeby uczniów. Jeśli są uczniowie wymagających dodatkowego wsparcia to warto o tym powiedzieć. o uczniach, którzy mogą potrzebować dodatkowego wsparcia. Nie chodzi tutaj o wymienianie z imienia i nazwiska, ale raczej o obraz funkcjonowania uczniów w klasie.
  • Doświadczenia uczniów. Poinformuj wolontariuszy o wcześniejszych warsztatach, które realizowała klasa, jeśli takie były, może warto wspomnieć również o tematyce?
  • Zasoby i narzędzia w klasie. Przekaż, jakie materiały i narzędzia są dostępne. To bardzo ważna informacja, dzięki której wolontariusze przygotuje się jeszcze lepiej do zajęć z uczniami.

Dzięki takim wskazówkom wolontariusze poczują się pewniej i będą w stanie lepiej się przygotować. Traktowanie wolontariuszy jak oczekiwanych gości w Waszej szkole to sposób na budowanie relacji co daje potencjał innowacyjnym formom zajęć kierowanych do uczniów. 

Zarażaj uczniów działaniem na rzecz innych.

Zajęcia realizowane przez studentów/ki nie są czymś oczywistym. Młodzi ludzie nie robią tego dla pieniędzy czy innych benefitów. Jest to bezinteresowna forma działania na rzecz społeczności lokalnych. Być może warto wprowadzić wcześniej uczniów w temat wolontariatu, bezinteresownej aktywności. Być może warto zainspirować uczniów do przygotowania studentom/kom podarunku przygotowanego własnoręcznie, np. plakatu, ułożonej i wyśpiewanej piosenki, wiersza albo prostej laurki. To pokaże uczniom, że wdzięczność i radość rodzą się z małych rzeczy, które wymagają włożenia chociaż odrobiny wysiłku lub kreatywności. 

Drodzy nauczyciele i nauczycielki!

Dziękujemy za zaangażowanie i wsparcie, jakie okazujecie wolontariuszom i wolontariuszkom w Waszych miejscach pracy w celu tworzenia wartościowego doświadczenia dla uczniów. Razem tworzymy przestrzeń, w której współpraca między nauczycielami a studentami przekłada się na rozwój Programu PROJEKTOR i pozytywne zmiany w polskich szkołach. 

Marcela Zielińska

Absolwentka studiów magisterskich na kierunku Zarządzania Projektami Społecznymi na Uniwersytecie Wrocławskim i Zarządzania na Uniwersytecie Ekonomicznym we Wrocławiu. W Programie Projektor działam od ponad 3 lat, rozpoczynając tą przygodę od prowadzenia Warsztatów z Wyzwaniem podczas pandemii. Obecnie w Programie skupiam się na rozwoju w ścieżce ambasadorskiej i dążeniu do zapewniania młodzieży jak najciekawszych i angażujących warsztatów. Zawodowo interesuję się marketingiem w mediach społecznościowych oraz kreowaniem treści wideo. Obecnie spędzam zimę na słonecznej Malcie, gdzie realizuję staż absolwencki.

Popularne wpisy