Jak Internet może wesprzeć przy tworzeniu projektu?

Na pewno zastanawialiście się kiedyś nad tym, skąd czerpać inspiracje przy tworzeniu projektu. Nic prostszego! Dzisiejszy świat oferuje nam dostęp do nowych technologii, a Internet jest przepełniony radami, poradami oraz gotowymi wzorcami. Wystarczy parę haseł, parę kliknięć i mamy podstawy naszej pracy jako wolontariusze na projektach. Poniżej przedstawię wam kilka przydatnych stron, które możecie wykorzystać przygotowując zajęcia dla dzieciaków.
7 stron internetowych, które pomogą przygotować idealny projekt
Niedługo będę realizować projekt dla 6-klasistów zatytułowany: „Jak powstaje reklama?”. Miałam pomysł, wymyśliłam temat, lecz kompletnie nie miałam pojęcia, jak „ugryźć” ten projekt. Z opresji wybawił mnie Internet. Wpisałam w wyszukiwarkę hasło: „Jak powstaje reklama projekt edukacyjny” i pierwszą witryną, która mi się pojawiła była strona http://www.scenariuszelekcji.edu.pl/. Okazała się strzałem w 10! Wystarczyło się zarejestrować jako student, a można było uzyskać dostęp do wszystkich możliwych przykładów, na to, jak przygotować lekcję. Są tam porady, gotowe prezentacje, pomysły na gry oraz pracę w grupach. Na tej podstawie można stworzyć wspaniały scenariusz. Genialne!
Jednakże, jak doskonale wiemy, sama teoria nie wystarczy, aby zainteresować uczniów. Dlatego też na każdych zajęciach warto wspomóc się grami i energizerami. Przydatny staje się wówczas Zabawnik (http://zabawnik.org/). Wspominałam już o nim w swoich artykułach, lecz jeszcze raz podkreślę, że jest on wspaniałym narzędziem do pracy z dziećmi i młodzieżą. Plik pdf jest do pobrania za darmo i zawiera bardzo dużo gier i zabaw, począwszy od starych tradycyjnych typu „Chodzi lisek koło drogi” aż po te nowsze (jak chociażby „Sałatka owocowa”). Każdy wolontariusz powinien z niego skorzystać.
Mam też coś dla miłośników Power Pointa oraz tego typu programów. Stworzenie dobrej prezentacji to nie tylko pomysł, ale i napisanie tekstu, poprawnego nie tylko merytorycznie, ale i pod względem interpunkcji, ortografii oraz estetyki. Większość ludzi jest wzrokowcami, a na wyświetlanych slajdach bardzo łatwo można „wyłapać” błędy lub niestaranność. Aby tego uniknąć warto zajrzeć na kilka stronek, takich jak http://www.zecerka.pl, http://www.jasnopis.pl/aplikacja czy https://languagetool.org/pl. Serwisy te to bezpłatne narzędzia wspomagające redagowanie tekstu pod względem gramatyczno-estetycznym. Jeśli mamy wątpliwości czy „zasuwka” to „u”- otwarte czy „o” z kreską, ten program online nam je rozwieje na pewno 😉
Internet jest pomocny także, jeśli chodzi o pierwszy etap projektu, czyli jego zaplanowanie. Tu przyda się strona Centrum Edukacji Obywatelskiej, a mianowicie zawarty na niej artykuł „Etapy/kroki projektu edukacyjnego i sposób ich przeprowadzenia”. Zawiera on przydatne porady, w jaki sposób możemy przejść sam etap planowania projektu. Grafika na stronie składa się z 4 elementów, które są następnie po kolei opisane. Do pobrania jest także poradnik w formacie pdf. A więc, drodzy wolontariusze, CEO podpowiada wam, jak się zabrać za tworzenie zajęć dla dzieci. Warto z tego skorzystać!
Ostatnią witryną, moim zdaniem, najważniejszą jest blog Michała Pasterskiego. Natknęłam się tam na artykuł „16 sposobów na świetne wystąpienie publiczne”. Sam Michał Pasterski jest z wykształcenia psychologiem i od 2 lat działa na rzecz edukacji. Poza tym napisał książkę, pt. „Insight. Droga do mentalnej dojrzałości” (słyszałam, że to genialna pozycja, a więc czas ją chyba przeczytać!). W swoim artykule o wystąpieniach publicznych radzi, jak pozbyć się stresu, jak przemawiać, żeby nas słuchano oraz jak „wabić” słuchaczy głosem. Warto przeczytać, a potem zastosować na swoich projektach.
Karolina Mikos – uczestniczka inicjatywy „Liderzy Projektora” (ścieżka Social Media).
Wolontariuszka i uczestniczka I edycji Ambasadorów Programu (ścieżka Social Media). Hobby? Wolontariat! I taniec <3 Może tańczyć o każdej porze dnia i nocy!